Підготовка
Напередодні співбесіди приділіть увагу своїй зовнішності. Приготуйте найкращий костюм, підберіть галстук та аксесуари. Претендент з неохайним виглядом відразу ж викликає негативні почуття у працедавця, і ваші шанси отримати нову роботу значно зменшаться.
Обміркуйте в деталях розповідь про себе та вашу трудову діяльність за останні кілька років. Продумайте відповіді на можливі запитання, що можуть бути поставлені під час співбесіди. Типовими питаннями є наступні:
Як довго ви працюєте на теперішньому місці (чи працювали на попередньому);
Скільки місць роботи ви змінили за останні роки;
Які ваші останні досягнення в професійній області;
Як складались взаємовідносини з колегами, начальством, підлеглими на попередній роботі та інше.
Буде досить непогано, якщо ви заздалегідь поцікавитесь підприємством, на якому збираєтесь працювати. Знання деяких фактів про організацію справить позитивне враження на роботодавця під час розмови, продемонструє вашу зацікавленість у роботі саме у цій фірмі. Налаштуйтесь морально на продуктивний діалог, віра в себе - запорука вашого успіху.
Підготуйте всі необхідні документи: дипломи, трудову книжку (чи її копію), сертифікати та свідоцтва про підвищення кваліфікації. Насамкінець не забудьте про відпочинок, адже зранку ви повинні мати бадьорий вигляд.
Як слід поводитися під час співбесіди
Заходячи до кабінету, привітайтесь, представтесь. Тримайтесь впевнено, намагайтесь справити враження успішної людини. Адже якщо ви здатні вирішувати особисті проблеми, значить будете в змозі вирішити і проблеми компанії. При цьому поводьтеся приязно, будьте ввічливі.
На поставлені запитання відповідайте правдиво, по можливості коротко і ясно, добре обдумуючи кожне слово. Акуратно і чітко заповнюйте всі запропоновані вам анкети і форми, не спотворюйте інформацію.
По завершенні співбесіди поцікавтесь, як і коли ви зможете дізнатись її результати.
Чого слід уникати
Ні в якому разі не лайте свого попереднього роботодавця, не висловлюйтесь негативно про теперішніх чи колишніх колег і керівництво.
Не виходьте за межі дозволеного, не намагайтесь звеличувати себе над співрозмовником. Не намагайтеся вразити його своїми знаннями, показуючи при цьому, що знаєте більше ніж він, навіть якщо це й насправді так.
Не базікайте зайвого, особливо на теми, що не стосуються майбутньої роботи, якщо, звісно, співрозмовник сам про це не попросить.
Не варто розповідати про свої життєві проблеми, оскільки по-перше, вони мало кого цікавлять, по-друге, кому потрібен працівник-зануда, який постійно нарікає на своє життя?
Якщо з якоїсь незрозумілої вам причини співрозмовник почне кричати чи показувати своє роздратування - не поспішайте «кидатися в бій». Можливо, таким чином уже на співбесіді хочуть перевірити, як ви поведетеся в конфліктній ситуації, чи проявите витримку і вміння лагодити з людьми.
Не варто відразу ж запитувати про рівень оплати вашої праці. У роботодавця може скластися враження, що вас цікавлять лише гроші, а робочий процес - справа другорядна. Роботодавці розуміють, що розмір зарплати не може не цікавити претендента, тому, скоріш за все, вам і так все скажуть. Якщо ж цього не станеться, то постарайтесь підібрати момент, коли питання про грошову винагороду буде найбільш доречним.
Не впадайте в розпач, якщо ви не пройшли співбесіду і вас не взяли на роботу. Задумайтесь над причинами цього. Можливо, ви щось зробили не так. Пам'ятайте: хто шукає, той завжди знаходить. Якщо не пощастило на цьому підприємстві - пощастить на іншому.