Причина, звісно і у різних світоглядах, ментальності, і відмінній культурній спадщині народу - на пережитому досвіді формуються стереотипи поведінки, уявлень, вибору. В одних ситуаціях вони нам допомагають, а в інших можуть і нашкодити. Чому ми купуємо саме цю марку прального порошку, а не іншу? Чому більше довіряємо лікарю похилого віку, а не молодому? Чому більшість жінок конче хоче вийти заміж і створити сім'ю? Все це вони - стереотипи. - Стереотипи - це якась установка, стійкий образ певного явища, який сформувався в нашій свідомості в ході набуття досвіду, - пояснює психолог Сніжана Дімітрова. - Коли представники різних народів не розуміють світогляду одне одного, це національні стереотипи. Походять вони із нашого далекого минулого, коли велике значення мало все містичне - ритуали, звичаї.
В умовах нинішнього швидкого ритму життя стереотипи певною мірою нам допомагають. Вони економлять час, не примушуючи довго роздумувати над тим чи іншим питанням. - Часу на обдумування певних явищ часто не вистачає, а установка дає можливість орієнтуватися в нашому швидкоплинному світі, - продовжує пані Сніжана. - Якщо ми станемо задумуватися над кожною дрібницею, це буде дуже важко. Наприклад, в нашій уяві є визначені стереотипи, як повинен виглядати чоловік чи навпаки - жінка мрії. Таким чином ми економимо свій час, звертаючи увагу лише на те, що для нас важливо. Проте, з іншої сторони, не все варто приймати просто на віру.
Стереотипним мисленням населення часто користуються творці реклами, аби спіймати на гачок довірливого споживача. - Творці реклами часто просять акторів чи інших знаменитостей рекламувати продукти, розповідає пані Сніжана. - Розраховано це на певний тип мислення: якщо я довіряю цій актрисі чи цьому актору, то товар, який він рекламує, теж має бути хороший.
Разом з тим, дослідження показали, що чоловіки більше довірятимуть рекламі, якщо про той чи інший товар розповідатиме людина впевнена в собі, комунікабельна. В жінки інша установка: для неї важливо, аби це була людина з приємною зовнішністю і приємним відношенням до інших, щоб це відношення було емоційно забарвлене. Та чи не найбільше в нашій свідомості вкоренилась установка щодо розподілу ролей між чоловіком та жінкою - гендерний стереотип. - Згідно досліджень, в американок жіноче щастя асоціюється з професійною самореалізацією. У наших жінок стереотип жіночого щастя - це щастя у сім'ї. Тобто якщо у тебе немає чоловіка і дитини, то ти обов'язково маєш бути нещасною. І мало не всі мріють вийти заміж за бізнесмена. Тому, хоч ми й говоримо про рівноправ'я, насправді в наших жінок спостерігається дуже велика залежність від чоловіків. Отож, збираючись приймати автоматично певне рішення, задумайтесь: чи не стереотипами ви керуєтесь?
Найбільш розповсюджені стереотипи В нашому житті найчастіше зустрічаються такі стереотипи: Дороге, значить хороше. Цим досить часто користуються у магазинах. Коли стоїть висока ціна, у споживача виникає думка: оскільки річ така дорога, значить, вона виготовлена з якісних матеріалів. Старе, традиційне, значить заслуговує довіри. Часто вважається, що лікар похилого віку - кращий професіонал, ніж його молодий колега. Хоча нові напрямки в науці і нові технології краще засвоюються молодими людьми. Всі так роблять, значить, це правильно. Поряд, значить разом. Часто це прослідковується на родинах. Негативне відношення до одного з членів родини через якийсь негідний вчинок переноситься і на інших представників цієї родини. Авторитет завжди правий. Наприклад, лікар-стоматолог рекламує жувальні гумки. А для пересічного громадянина медицина завжди була авторитетом. Те над чим сміємося, значить не поважаємо. Хоча, як правило, ми висміюємо те, до чого відносимось легковажно. Те, що в дефіциті - цінне.
Ми взяли це зі свого дитинства або з дитинства своїх батьків. Найбезглуздіші стереотипи реклами На основі аналізу рекламних роликів британські вчені склали список з головних (і притому найбезглуздіших) стереотипів у рекламі. Чоловіки Великобританії незадоволені образом «придуркуватих істот», які використовує реклама. Недоумкуватість чоловіків — лише одне з кліше, які активно використовуються в рекламі, вважають вчені. Наприклад, якщо вони хочуть показати розумну людину — вони роблять їй жахливу зачіску. «Сексуальних вчених не буває!» — саме така думка може скластися, коли дивишся сучасну рекламу, вважають вчені. Якщо вірити рекламі, вилікувати застуду можна за 10 секунд. З іншого боку, створюється враження, що просто здорових людей немає взагалі.
Ось список стереотипів, який склали британські вчені:
1. Всі жінки (окрім домогосподарок) зробили цікаві й запаморочливі кар’єри.
2. Погані одяг і зачіска — неодмінний атрибут розумних людей (вчених, наприклад).
3. У жінок три проблеми: зачіска, вага і критичні дні.
4. Жінки працюють там, де їх ніколи не зустрінеш у реальному житті. Наприклад, у портових доках (і виглядають як моделі).
5. Успіх кар’єри повністю залежить тільки від вашої здатності справити враження на вашого боса.
6. Чоловіки думають тільки про секс, але можуть і відволіктися — заради пива і футболу.
7. Мами завжди знають, що не так у дитини.
8. Будь-яка чоловіча дурість (наприклад, йти чистою кімнатою в брудних черевиках або засунути собаку в посудомийну машину і т.п.) зустрічається лише милою посмішкою дружини.
9. Одружені чоловіки можуть фліртувати з молоденькими дівчатами, але не більше. 10. Якщо ви працюєте в службі порятунку, то ви — найкраща людина в окрузі.
http://20minut.ua