1. Виявіть свої звички слухання, слабкі і сильні сторони, характер помилки, що припускається. Чи не дуже швидко ви судите про людей? Чи часто ви перебиваєте співбесідника? Які перешкоди спілкування характерні для ваших відповідей? Які з них найчастіше повторюються? Знання своїх звичок - це перший крок до їх вдосконалення.
2. Не ухиляйтесь від відповідальності за спілкування. Вона обопільна, оскільки в спілкуванні беруть участь двоє, причому в ролі слухаючого вони виступають поперемінно. Умійте вказати співбесіднику, що ви дійсно слухаєте і розумієте його. Цього можна добитися уточнюючими питаннями, активними емоціями. Як може співбесідник дізнатись, що ви його розумієте, якщо ви самі не скажете йому про це?
3. Будьте уважні. Умійте підтримувати із співбесідником візуальний контакт, але без нав'язливості чи погляду (що часом приймається за ворожість). Стежте, щоб ваші пози і жести говорили про те, що ви слухаєте співбесідника. Пам'ятайте, що партнер хоче спілкуватись з уважним, живим співбесідником.
4. Умійте зосереджуватись на тому, що говорить співбесідник. Це вимагає свідомих зусиль, оскільки зосереджена увага утримується недовго (менше однієї хвилини). Прагніть до мінімуму звести ситуативні перешкоди (телевізор, телефон).
5. Прагніть зрозуміти не тільки значення слів, але і почуття співбесідника. Пам'ятайте, що люди передають свої думки і почуття "закодованими", відповідно до прийнятих соціальних норм.
6. Умійте бути спостережливим. Стежте зa немовними сигналами співбесідника, оскільки на емоційне спілкування припадає велика частина спілкування. Стежити треба за виразом обличчя співбесідника, як він дивиться на вас, як підтримує контакт, як сидить або стоїть, як поводиться під час розмови. Чи відповідають немовні сигнали співбесідника його мові або суперечать їй?
7. Дотримуйтеся схвальної реакції по відношенню до співбесідника. Ваше схвалення допомагає йому точніше виразити свої думки. Будь-яка негативна реакція з вашої сторони викличе у нього захисну реакцію, відчуття невпевненості, настороженість.
8. Прислухайтеся до самого себе. Ваша заклопотаність і емоційне збудження заважають слухати партнера. Якщо його мова і поведінка зачіпають ваші відчуття, постарайтеся виразити їх, це прояснить ситуацію. Вам стане легше слухати співбесідника.
9. Пам'ятайте, що часто мета співбесідника - одержати від вас що-небудь реальне або змінити вашу думку, або примусити вас зробити що-небудь. В цьому випадку дія - краща відповідь співбесіднику.