Мешканці Фуґерай, міста в місті, живуть у такій собі зменшеній копії Ауґсбурґа. Вночі це звичайне соціальне житло для бідних, у якому мешкають емігранти і пенсіонери, а вдень — музей із платним входом. Гер Мартін мешкає у Фуґерай уже вісімнадцять років. Він сплачує один євро на рік і з-поміж іншого повинен обов’язково тричі на день молитися за графа Фуґера, засновника цього міста в місті. Крім дешевого житла Мартінові перепало маленьке озерце з золотими рибками прямо у дворі, задоволення прогулюватися історичним центром Ауґсбурґа та сидіти на лавці біля ратуші. А ще він має багато сусідів і багато часу для розповідей.
«У нас тут живе ангел», — говорить гер Мартін про свою сусідку фрау Феломене. Вона знає всіх сто п’ятдесятьох мешканців містечка Фуґерай, а вони — усі сто п’ятдесят — знають її. Річ у тому, що Фуґерай живе за власними законами: ворота в містечко зачиняються о десятій вечора. Проте якщо ви раптом спізнилися, на допомогу приходить фрау Феломене і всього за один євро рятує вас від ночівлі під відкритим небом. У неї зберігаються ключі від воріт, тож, заступивши на чергування, вона перетворюється на провідника між містами зовнішнім і внутрішнім, такого собі посередника між містами.
У часи, коли ще не було електрики, мешканці, повертаючись додому вночі, впізнавали свої двері по двірних ручках або по ручках дзвіночків. Кожна ручка оригінальна, як і кожне німецьке місто, хоч із першого погляду може здатися, що вони однаковісінькі, особливо ці «цукрові» містечка, від яких рукою подати до Альп.
У Ауґсбурзі кожен куточок нагадує парк відпочинку, але якщо захочете опинитися у справжній оазі — краще податися у Гофпарк. Від квітня до жовтня тут, просто неба, стоїть книжкова шафа з величезною літературною добіркою на будь-який смак, а поряд із білими лавочками чатують скульптури казкових королів — карликових, як і їхнє королівство. Якщо вже говорити про ауґсбурзькі скульптури, яких у місті багато й різних, не можна не згадати про потворну Афродіту, яку місто відмовилося прийняти в подарунок. Афродіта насправді дуже гарна, але подобається не всім. Мабуть, через зайву вагу. Нині оголена Афродіта, боязко озираючись, ніби стидається свого великого тіла, стоїть у дворі редакції місцевої газети «Ауґсбурґер Альґемайне». Дух сучасного мистецтва панує й у дворі Ауґсбурзького університету, де розбито парк скульптур. Як на мене, чудова ідея для студентського містечка, одразу захотілося влаштувати щось подібне в парку ім. Гагаріна біля Дніпропетровського національного.
Коли дізналася, що поїду до католицької літньої школи журналістики в Ауґсбурзі і що жити там доведеться в келії, чого тільки собі не науявляла! Жити й справді довелося в абатстві святого Стефана. Тільки ж келії в Німеччині незвичайні: такі собі єврокелії, тобто звичайні готельні кімнати, тільки з Біблією на столику і розп’яттям над ліжком. Свого часу католицьке і протестантське населення Ауґсбурґа ворогувало між собою, тому в місті все поділялося за релігійним принципом, навіть лікарні. У протестантських лікарнях лікувалися протестанти, у католицьких — католики, а куди вже поділи мусульман із буддистами, страшно й уявити. Сьогодні всі живуть разом і дружно. Принаймні на Святі миру, яким щороку відзначають закінчення Тридцятилітньої війни, біляві баварки жваво танцювали разом із чорнявими турками прямо на центральній площі.
Годували в абатстві не по-монастирському щедро й різноманітно. Вразило те, що вегетаріанці Марті з Гданська їжу готували окремо: нам супчик із бараниною, Марті — супчик із цибулею, нам стовпчики з кабачків із м’ясом, Марті — стовпчики з кабачків із кабачками. От вам справжня європейська толерантність на практиці! А ще вразила кількість сортів хліба — попри те що в школі нас учили, що якби зобразити німецьку економіку у вигляді бутерброда, то на тонесенькому шматочкові хліба лежав би грубезний шмат м’яса.
Проте найбільше в Ауґсбурзі запам’ятався не Дім Моцарта, і не вигляд міста з ратушної вежі, і не чудові капелюшкові і лялькові крамнички, і навіть не табун прив’язаних велосипедів біля фонтана перед вокзалом. Запам’яталися чомусь запилені вітрини магазинів техносекондхенду (там були нереально великі мобільники і багато старих фотоапаратів). А ще — відкрите настіж вікно кімнати на першому поверсі, з якого рукою можна було дотягтися до комп’ютера на столі, але ніхто навіть не пробував того зробити. Порожні нічні вулиці і поодинокі перехожі, котрі чекають, доки загориться зелене. Цілодобова пральня з малюнками на стінах, як у радянському дитячому садочку. Жінка, яка за сорок п’ять хвилин, поки пралася білизна, переповіла все своє життя, добру половину якого вона пере отут ночами, бо має кількох малих дітей. І тисячі птахів, намальованих на склі зупинок, вітрин магазинів і мало не на кожному розі білих будинків. Їх малюють, аби захистити птахів від зіткнень із прозорими або невидимими перепонами. Побачивши чорний силует, пташка лякається і летить геть. І це її рятує.
http://www.dt.ua/