Гумор |
---|
- Дівчино, я не міг вас десь бачити?
- Не могли! Було дуже темно... |
|
Парубок, що хоче женитися, та його батьки призначають посла, вибраного з-поміж членів родини, найчастіше — дядька. Іноді навіть цей посол — особа чужа; у всякім разі це людина поважана за розум та красномовність. Йому додають ще одну особу, і ці два посли дістають доручення просити згоди на шлюб з дівчиною, що з нею парубок хоче побратися...
|
Ці свати, старости (в деяких місцевостях посли), батьки,— дуже рідко ними бувають жінки, свахи,— палицями в руках, що є емблемою їх титулу послів , з хлібом , сіллю та пляшкою горілки, в супроводі жениха та його дружка ідуть до батьків дівчини. Наблизившись до хати, стукають у вікно і розказують про свою довгу подорож та про близьку ніч, що примушує їх просити гостинності. Тоді мати молодої, звичайно, дуже добре знаючи, в чім річ, висилає дівчину з кімнати і, вдаючи, що приймає гаданих подорожніх як невідомих їй людей, розпитує їх, щоб дізнатися, хто вони такі. (У випадку, коли дівчина не має матері, запрошують родичку або якусь іншу особу, що бере роль матері). Діставши потрібні відповіді і завваживши батькові, що гаразд дозволити ввійти потомленим подорожнім, «бо ж не які-небудь жиди, а цілком людські Істоти», послів пускають до хати. Жених, що зостається з своїм дружком у сінях, починає шукати свою суджену і легко її знаходить. Після того як старости ввійшли до кімнати та проказали звичайні привітання, один з них витягає з своєї торби хліб і, поцілувавши його, передає голові дому. Той, поцілувавши й собі хліб, кладе його на стіл; після того старости розпочинають довге оповідання про полювання на куницю, як вони на ньому були в товаристві свого князя, як та куниця втекла од них та заховалася у дворі цієї господи, І тому вони мусіли прийти сюди, щоб відшукати куницю і забрати її з собою. Тоді їм докоряють, що вони порушили гостинність, яку їм виявлено. Запідозрюють їх, що вони розбійники, і навіть,— уже за наших часів,— питають у них паспорт і разом із тим пропонують їм іти собі звідси геть по-доброму. Старости на це відповідають, що в них є ще резерв з хоробрих козаків; після того кличуть жениха з його товаришем, дружком, які входять до хати і тягнуть за собою дівчину, удаючи, ніби ведуть її силою. Потім свати звертаються до матері, одверто пропонуючи їй, щоб дала згоду на шлюб. Мати відповідає нерішуче, посилаючись на батька, що зі свого боку звертається до дівчини, питаючись її, чи вона хоче прийняти цю пропозицію. Увесь час, поки триває ця сцена, дівчина стоїть коло печі (наче шукаючи охорони коло цього родинного вівтаря, резиденції богів домашнього огнища) та, відчуваючи велику тугу, колупає піч кінцем нігтя. Чемність вимагає, щоб і жених мав смутний вигляд; йому годиться стояти в кутку, де ставлять коцюби, віники тощо, цебто коло дверей; він також колупає там земляну долівку палицею. Якщо дівчина дає свою згоду і, само собою, коли батьки ухвалили це, дівчині наказують принести рушники, «щоб пов'язати цих чужинців, що прийшли нас грабувати». Дівчина приносить рушники, що сама вишивала, і прикрашає ними старостів на кшталт шарфа, перев'язуючи їх через плече, а жених дістає од неї вишивану хустку, яку вона затикає йому за пояс. Іноді, перед тим як заткнути хустку за пояс, молода тричі протягає її під поясом згори вниз.
Після цієї процедури та після того, як дали старостам рушники й хліб,— свій, а не той, що принесли старости (поворот хліба, що його принесли старости, означало б відмову, яку також символізують ще даруванням гарбуза),— згода вважається за доконану і дану, так би мовити, офіційно. Тоді старости проголошують, що вони хочуть покінчити все миром, і, вийнявши з своєї торби пляшку горілки, пропонують її як викуп. Всі сідають за стіл і починають пити, запросивши також на цей бенкет своїх ближчих сусідів.
Ці звичаї трохи варіюються в різних місцевостях. Іноді сам батько жениха йде просити віддати дівчину за його сина, іноді жених не йде разом із сватами, а зостається вдома, вичікуючи результату їх місії; свати оповідають не про куницю, а про лисицю, тощо.
У всякім разі, після того, як ці церемонії виконано, рушники подано та обидві сторони обмінялися хлібом, справа вважається скінченою, і в багатьох місцевостях з цього часу жених користується правом ночувати в хаті своєї нареченої і спати з нею. Цей звичай дуже стародавній, добре відомий етнографам, і його знаходять ще в багатьох народів. Однак цей звичай не спричиняється до банального захоплення чи якого-небудь зловживання з боку парубка, не може бути й мови про найменший замах на чистоту дівчини. http://com.te.ua
Дата публікації: 12.03.2007 Прочитано: 14539 раз
|
|
Немає коментарів. Чому б Вам не залишити свій комертар? |
|
|
Новини партнерів |
---|
Завантаження ...
|
Посміхніться |
---|
Застілля, господар ставить на стіл невеличку вазочку із чорною ікрою для прикраси, гість, що запізнився, сідає за стіл, тягне до себе вазочку і починає їсти ікру ложкою. Господар підходить до нього і тихо шепоче:
— Це ж не каша.
— Ну що ви, ніякого порівняння.
|
|