Насамперед тижні моди відбуваються не заради розваги, а щоб продемонструвати нові дизайнерські творіння. Чотири основні фешн-події відбуваються в Нью-Йорку, Мілані, Лондоні та Парижі. Вони тривають один за одним із перервою у два дні, щоб представники преси та баєри встигли змінити місце локації.
На рік проводять два тижні prеt-a-porte: у вересні — листопаді показують колекції на весну-літо наступного року, а в січні — березні демонструють одяг зимового сезону. Така, здавалося б, випереджуваність пояснюється тим, що одяг потрібно адаптувати і підготувати для продажу.
Найгламурнішою подією по праву вважають Тиждень високої моди в Парижі, що відбувається двічі на рік. Втім, колекції prеt-a-porte стають все складнішими та дорожчими, потроху наближаються до haute couture, розмиваючи чіткі кордони.
У наш час тижні моди проходять у понад 50 містах різних куточків світу. Приміром, у Майямі він спеціалізується на пляжному вбранні, а в Орегоні — на екологічній тематиці.
Антураж фешн-дійства
Кожний Тиждень моди насамперед має своє місце і час. Черговість fashion week визначають спеціальним розкладом, а місце часто шукають самі дизайнери. Для влаштування справжнього шоу вони змагаються в оригінальності. Музеями, садами та промисловими зонами розпещену публіку вже не здивуєш. З останніх незвичних місць пригадується Велика Китайська стіна, де відбувався показ Карла Лагерфельда, та заборонене місто в Пекіні, що облюбував Йоші Йомомото. До слова, дизайнер Карл Лагерфельд є одним із найкреативніших: нещодавно він продемонстрував круїзну колекцію вздовж басейну в Майямі, а перед цим його моделі дефілювали з літака просто на аеродромі. Найголовніше, щоб місце відповідало стилю, духу і задуму колекції, а не відволікало від її сприйняття.
Особливу увагу під час організації показів приділяють декораціям на подіумі, які задають всьому шоу антураж. Під час оформлення дизайнери вдаються до різноманітних ефектів: підвішують люстри, вистилають підлогу листям і квітами, прикрашають малюнками чи дзеркалами, розташовують на подіумі меблі, лавки або цілі конструкції, як на останньому показі українського дизайнера Олександра Гапчука. Майстер епатажу Джон Гальяно минулого року взагалі перетворив подіум на велику електротрасу, поставивши стовпи, поєднані електричними дротами. Значну роль відіграє й музичний супровід дефіле. Над створенням цілісної картини працюють постановники, які добирають відповідне світлове, звукове та технічне оснащення.
Творці моди
Головну роль на тижнях моди, звісно, відіграють самі дизайнери. Кожен із провідних показів має власних дійових персонажів. Так, для Нью-Йорка характерні Марк Джейкобс, Майкл Корс, Вера Вонг, Кароліна Ерера, Донна Каран. В американському фешн-осередку домінуючі позиції посідають молоді дизайнери: Петер Сом, Філіп Лім, дует Проенца Скулер та Родарте. Лондонський тиждень моди всіляко підтримує молоді таланти, таких як Кристофер Кейн, Луіс Голдін, Маріон Шваб, Девід Девід. Фору їм дають і визнані марки, як Акваскутум, Біба, Луелла, а минулого сезону на батьківщину повернулася дизайнер Вів’єн Вествуд. У Мілані передовими залишаються будинки моди Gucci, Prada, Armani, Kavalli, D&G.
Найвизначнішим вважають Паризький тиждень моди, постійними учасниками якого є Жан Поль Готьє, Галліано, Шанель, Жіванші, Валентино і Кристіан Лакруа. Кожне шоу завершується фінальним дефіле та виходом самого метра з останньою моделлю. У багатьох дизайнерів існують свої фішки: Готьє з’являється у тільняшці, Альбер Ельбаз із метеликом, а Карл Лагерфельд у темних окулярах.
Відвідувачі та знаменитості fashion week
Будь-який Тиждень моди в першу чергу є професіональним заходом. Та оскільки покази часто-густо влаштовують видовищними, а їхнє відвідування є престижним, тож дефіле не залишаються поза увагою світських персон. Саме на них можна похизуватися власним вбранням та на інших подивитися. Крім того, багато селебретіз одягаються у передових кутюр’є, а їхня поява звертає увагу преси. Тож у першому ряду, так званому front row, традиційно рясніють відомі обличчя. При цьому на зарубіжних тижнях моди публіка збирається гламурніша, часто напряму пов’язана з фешн-бізнесом. В Україні ж трапляються і звичайні тусовщики, для яких Тиждень моди — черговий привід “засвітитися”.
На шоу іменитих дизайнерів часто-густо приходять відомі обличчя, таким чином привертаючи увагу до показу численних засобів масової інформації та фотографів. Проте це не завжди промоція, адже зазвичай дизайнери товаришують із зірками, шиють для них одяг. Ще одна якість, у якій може з’явитися селебретіз — це модель. Традиція запрошувати дефілювати зірок потроху перекочувала і до нас. Згадати хоча б останній конкурс круїзних колекцій 10x10, де творчі тандеми “дизайнер плюс зірка” показували спільний доробок. Часто самі селебретіз, користуючись уже відомим у широких масах ім’ям, починають розроблювати власні колекції. Для прикладу, можна назвати акторку Дженніфер Лопез та музиканта Ленні Кравіца.
Як новинки моди доходять до покупців
Найважливішими поціновувачами на тижнях моди є преса та баєри. Саме останні визначають, колекції яких дизайнерів продаватимуть у магазинах. Часто одяг може видозмінюватися на шляху до бутика, бо баєри ж орієнтуються на покупців свого магазину. Тому вони можуть підбирати інший колір чи тканину моделі, яка сподобалася. Обличчя баєрів не такі відомі, як селебретіз, проте їхня поява на показі може принести комерційний успіх дизайнеру. Скажімо, увага Франка Сюзанні до колекції того чи іншого дизайнера означає продаж одягу у знаному концепт-сторі 10 Корсо Комо.
Новинки моди не доходили б до широкої публіки, якби не численна армія преси. Їх поділяють на головних редакторів модних журналів, фешн-критиків та журналістів. Від думки фешн-критиків часто залежить майбутнє дизайнерів: вони здатні перетворити новачків на справжніх зірок.
Головними світовими критиками є фешн-редактори International Harold Tribune Сьюзі Менкес та The Daily Telegraph Хілларі Олександр. У світі моди в обличчя знані і головні редактори видання Vogue: Анна Вінтур (американського), Карін Ройтфельд (французького) та Франк Соццані (італійського).
Бекстейж та моделі
За сценою відбувається підготовка до показу. Над довершеним образом моделей працює ціла команда професіональних перукарів та візажистів, без яких показ не став би цілісним видовищем. Бекстейж є приманкою і для всюдисущих фотографів, які мріють зняти відому модель без макіяжу або процес перетворення звичайних дівчат у моделі.
Щоб підготовка до шоу не перетворилася у суцільний хаос, для кожного показу створюють спеціальну фотосесію. Організатори знімають на полароїд, який вигляд повинна мати модель, і вивішують знімки на дошку, позначаючи таким чином і послідовність виходів. Такі ж картинки супроводжують і комплекти одягу, щоб правильно одягнути ту чи іншу дівчину та показати, які аксесуари взяти з собою.
Моделі, які демонструють одяг на публіці, є не лише однією з яскравих складових будь-якого показу. Часто вони перетворюються на культових особистостей, з’являються на сторінках модних журналів. Найвідомішими з них нині є росіянки Наталя Водянова та Саша Пивоварова, італійка Марія Карла Босконо, Тетяна Дзягилева з Білорусі, українка Сніжана Онопко, Ракель Циммеман із Бразилії, ірландка Коко Роша, модель із Данії Фрея Еріксен та румунська канадійка Ірина Лазареану. Їхні обличчя найчастіше прикрашають найпрестижніші дефіле світу. Топ-моделі зазвичай відкривають чи закривають покази — ці виходи найважливіші.
Список найдорожчих та найбагатших моделей сьогодення очолюють бразилійки Жизель Бундхен Андріана Ліма та Алекссандра Амброзіо, англійка Кейт Мосс та німкеня Хайді Клум, американка Керолін Мерфі та росіянка Наталя Водянова.
http://ostriv.in.ua