Віртуально “несвідомі”
“Ідея виникла якось зовсім випадково. За два дні в мене був іспит в університеті, а за потрібною ексклюзивною книжкою треба було їхати на інший кінець міста. Часу не було, і вирішила здійснити покупку по інтернет-магазину. Доставили одназу ж наступного дня. Мене здивувала практичність такого сервісу - він економить час та в деякій мірі гроші; в магазині товар коштує дорожче” - розповідає 27-річна львів’янка Лілія Навроцька, яка за чотири місяці після своєї першої інтернет-покупки стала продавати через інтернет сама. У справу вклала близько 1000 доларів, а перша віддача прийшла через пів-року. “По-перше, у Львові конкуренція серед книжкових інтернет-магазинів зовсім невелика. Коли відкривала справу - був ризик, що достукатися до споживача у Львові, де купівля книги в книжковому магазині вважається своєрідною традицією, буде дуже важко. Але не прогадала - бізнес “пішов” - зізнається Лілія, хоча й не приховує, що недовіра споживача та неякісний сервіс з боку інтернет-магазинів гальмують розвиток інтернет-комерції в країні. Хоча мають шанс на покращення ситуації.
Американський Amazon.com прийнято вважати першим у світі інтернет-магазином. Він відкрився в 1995 році. З тих пір, минуло дванадцять років, але в Україні онлайн-шоппінг ще не став масовим явищем. Фахівці бізнесу стверджують, що етап становлення онлайн-коммерції в Україні вже пройшов. Покупці стали довіряти товару більше, а власники інтернет-магазинів у боротьбі за покупця особливу увагу приділяють якості продукту. За даними Gemіus Україна 29% українських користувачів Інтернету роблять онлайн-покупки. 57% опитаних приваблюють низькі ціни, 54% - економія часу, 54% - доставка додому . Хоча 50% вважають інтернет-покупки ризикованою справою.
“Цифр я не надам, але можу повідомити, що об’єми продажу нашого інтернет-магазину дуже близькі до оборотів в традиційних роздрібних магазинах нашої мережі" - говорить директор одного інтернет-магазину Дмитро Олішевський. Його компанія на ринку вже півтора року й цілком задоволена своїми фінансовими результататами. За словами Дмитра, кількість інтернет-магазинів сьогодні збільшується вдвічі щороку. Щоправда, до онлайн-покупок одягу й продуктів українці поки що не готові. Найчастіше вони купують мобільні телефони, mp3-плеєри та фототехніку.
Фахівці сходяться на думці, що інтернет-магазин вигідно відкривати під уже наявний роздрібний або оптовий магазин. Але в будь-якому разі, якщо ви вирішили серйозно зайнятися бізнесом, то онлайн-торгівля може стати його гарним початком. Вам не знадобиться оренда торгівельної площі, витрати на заробітну плату персоналу істотно нижчі аніж у роздрібному магазині. Ви й ваш бізнес незалежні від місця розташування покупця, магазин працює 24 години на добу, і відвідувач у зручний для нього час може здійснити покупку. Окрім того, перед вами - статистика відвідувань, історія здійснених замовлень і можливість ведення переписки з потенційними покупцями.
Власник інтернет-магазину LіveMarket.com.ua Дмитро говорить, що українці ще не зовсім готові до інтернет-покупок: "Причина, насамперед, у звичці - людям легше купити товар у супермаркеті або на базарі. Тут вони можуть побачити його, приміряти, потримати в руках. Але при цьому втратити час і переплатити". Більш лояльний до своїх клієнтів Дмитро Олішевський - він вважає, що покупка через Інтернет для українського споживача стала синонімом слова "вигода". Є й свої регіональні особливості - у столиці клієнта вабить швидкість і якість обслуговування, у регіонах велике значення приділяють ціні.
Скільки коштує Інтернет-бізнес?
У середньому, інтернет-магазин окупається й починає приносити прибуток через півроку, якщо розумно організувати процес і правильно вкласти гроші в рекламу. Магазин мобільних телефонів окупається за 6-12 місяців, магазин мобільного контенту - від 3-х до 12-ти. На розкрутку бізнесу, звичайно, витрачають до $500-1000 на місяць. Найбільш вигідно просувати свої послуги в пошукових системах інтернету - вони залучають до 36% відвідувачів. За методами просування близько 75% займає контекстна реклама, по 50% приходиться на текстову й банерну рекламу, 25% - на PR. Останнім часом для просування бізнесу активно використовується й вірусний маркетинг.
Для залучення покупців деякі магазини вводять партнерські програми, за допомогою яких заробляти гроші може кожний. LіveMarket.com.ua, приміром, пропонує 2% від суми замовлення кожного залученого покупця.
Від $2000 до $10000 буде потрібно для створення "макету" інтернет-магазину. Щоправда, усе залежить від багатьох параметрів: якість і оригінальність дизайну, кількість сервісів (від взаємодії з бухгалтерською програмою 1С до обробки кредитних карт, автоматизації розрахунку знижок, статистики покупців). Існують спеціалізовані сервіси, які надають ексклюзивний дизайн сайту, проробляють технічні завдання індивідуально для кожного споживача, розробляють структуру й навігацію, оптимізують кожну сторінку під пошукові системи, реєструють у каталогах, рейтингах і пошукових системах, встановлюють лічильники.
Для якісного й швидкого обслуговування клієнтів вам необхідний склад для зберігання товарів. Також потрібно мати запас усіх товарів в магазині - за статистикою продажів можна відстежити який товар є найбільш популярний. І не забувати, що у святкові дні покупці особливо активні.
Двох кур’єрів цілком достатньо для невеликого інтернет-магазину (в іншому випадку - власна служба логістики просто необхідна). Можна скористатися й послугами спеціальних кур'єрських служб, а для доставок на відстані - поштою. Для ексклюзивних дорогих товарів краще звернутися в експрес-доставку DHL.
Обережно - “подряпина”!
26-літня киянка Дар'я Прокопчук, яка кілька разів здійснювала покупки по Інтернету, говорить про неготовність вітчизняної онлайн-індустрії якісно піклуватися про своїх клієнтів. Згадує цілу епопею, як два роки тому вона зважилася на ризикований крок - купити мобільний телефон. Дівчина перевірила товар при кур'єрові, але через два дні, телефон виявився неробочим - почав "виснути". Дар'я звернулася в магазин, але там приймати товар відмовилися, мотивуючи це тим, що телефон був у користуванні більше доби. Будучи журналісткою, дівчина звернулася до працівників магазину й пообіцяла організувати їхньому бізнесу "гарну" промо-рекламу. Гроші повернули швидко.
"Якщо магазин нормальний, і дефект вказує на виробничий брак, то повернення відбувається без будь-яких труднощів. З електронікою, думаю, відразу відправлять до сервіс-центру”, - упевнений Дмитро Олішевський.
Більш ніж незадоволений якістю Інтернет-бізнесу й 32-річний Андрій Слизький, який недавно придбав холодильник. Покупка обійшлася киянинові в $2000, але на товарі він виявив дефект - велику подряпину. Власники Інтернет-магазину відмовляються приймати товар назад і повертати гроші.
Спеціалісти в сфері онлайн-комерції повторюють - закон на стороні споживача, незалежно від того, як продається товар - “реально” чи через інтернет. Якщо інтернет-магазин хоч якоюсь мірою публічний, підкріплений офісом, магазином, торгівельною мережею, то це зменшує ризики покупця потрапити на неякісний товар.
Фахівці впевнені, що українське майбутнє українського онлайн-шоппінгу - безхмарне й навіть перспективне. Головне, чому рекомендується приділити увагу - рівню безпеки процедур покупки, оперативній доставці товару до споживача та особливо важливо - правильній й оригінальній презентації продукту.
Скільки піде на створення невеликого інтернет-магазину
Створення інтернет-магазину - до $2000
Склад (оренда в місяць) - до $1000
Кур’єр (2 чол.) $400
Реклама $500
Разом $3900
http://www.greenmama.ua/