Трохи історії
Починалося все дуже давно з найпростішого динаміка, вбудованого в корпус. Називався цей "пристрій" спікерфоном, воно, до речі, і зараз є обов'язковим атрибутом будь-якого "панцира". Ситуація змінилася з появою перших звукових карт, які могли забезпечити виведення 2-канального звуку. Зараз цю систему називають "по-науковому" 2.0 (перша цифра - кількість колонок, друга - кількість сабвуферов), раніше ж говорили простіше - стереосистема.
Перші багатоканальні акустичні системи мали позначення 4.0, до складу яких, відповідно, входять 4 колонки - дві фронтальних і дві тилових. Подібна акустика дає непогані ефекти в іграх, створюючи тривимірний звук. За допомогою системи 4.0 можна, звичайно, і слухати музику, але звук ненамного відрізнятиметься від того, який можна отримати на звичайних двох колонках. У акустиці 4.1, як видно з назви, доданий сабвуфер. Правда, ці системи все одно залишилися четриєхканальнимі - низькочастотні сигналу в них виділяються за допомогою спеціального кросовера.
Наступний тип акустичних систем вже володіє повноцінним 6-канальним звуком. Мова йде, як ви, напевно, вже здогадалися, про акустику 5.1. До складу цих комплектів входять дві фронтальні колонки, дві тилові, одна центральна і сабвуфер. Тобто в порівнянні з акустіськой 4.1 з'явився центральний випромінювач. А потрібний він для відповідності формату Dolby Digital, часто використовуваному у фільмах, особливо на DVD-дисках. По центральній колонці передаються діалоги дійових осіб. Крім того, акустика 5.1 може оснащуватися декодерами DTS і Dolby Pro Logic. Таким чином, системи 5.1 - мінімально необхідні для домашнього кінотеатру.
Але виробники не зупиняються на досягнутому. Зовсім недавно з'явилися 8-канальні системи 7.1 і 7.2. В принципі, вони дуже схожі. У цій акустиці додалися ще два динаміки - тилові центральні. Крім того, в системі 7.2 з'явився додатковий сабвуфер, ось тільки "басовий" канал залишився єдиним, так що особливого ефекту ця "надбавка" не дає. Якщо ви зважитеся придбати подібну акустику, то зможете удома насолодитися звуком формату Doulby digital Surround EX або DTS Surround EX, який можна знайти тільки в найсучасніших кінотеатрах.
Пристрій звичайної колонки
Ну а зараз, напевно, можна перейти від азів до поглибленого вивчення комп'ютерної акустики. І почати варто із звичайної колонки. Втім, чи така вже вона звичайна? Практично всі сучасні комп'ютерні колонки багатосмугові. Причина цього проста. Думаю, ви знаєте, що людське вухо сприймає достатньо великий діапазон частот. Жоден існуючий динамік не зможе відтворити таке різноманіття звуків. Тому в один корпус встановлюється декілька динаміків, частіше всього два - високочастотний (від 1 до 15-20 кгц) і середньочастотний (від 200 Гц до 10 кгц). Низькочастотний динамік виноситься в окремий корпус, щоб його звучання не заважало іншим.
В даний час на ринку представлені колонки з двома різними типами динаміків. У першому основою є так званий конусний випромінювач або дифузор. Принцип дії таких динаміків заснований на взаємодії змінного магнітного поля магнітної котушки з полем постійного магніта. В результаті виходить достатньо могутній звук і непогані баси. У іншому типі динаміків замість дифузора використовується плоска мембрана. В цьому випадку колонки втрачають в потужності і широті частотного діапазону, зате набувають дуже мініатюрних розмірів (особливо в глибину). Таким чином, динаміки з плоскою мембраною використовуються в основному в бюджетних системах в зв'язці з сабвуфером.
Але не тільки динаміки грають велику роль як звук. Дуже багато що залежить і від пристрою корпусу колонки. Існує безліч різних конструкцій. Думаю, немає сенсу вдаватися до подробиць, оскільки частіше за весь корпус комп'ютерних колонок, хоч і сильно розрізняються між собою, проте, розроблені досить добре. Просто варто відзначити, що переважно набувати колонок з дерева, оскільки саме цей матеріал володіє хорошими поглинаючими властивостями, які забезпечують чистоту звуку.
Пристрій акустичної системи
У будь-якій акустичній системі головну роль грають фронтальні колонки, оскільки хоч в системі 2.0, хоч в 7.2 саме вони відповідають за тональний баланс і відтворення музичних нюансів. Найчастіше ці колонки складаються з двох динаміків - широкосмугового і високочастотного. Центральний випромінювач має ще складніший пристрій, оскільки на нього лягає відповідальність за "озвучування" героїв фільмів і так далі У хорошій акустиці в цій колонці зазвичай об'єднані два широкосмугових динаміків і один високочастотний. Тилові колонки грають менш важливу роль. На них лягає "подзвучка" при відтворенні музичних композицій і створення тривимірних спецефектів в іграх.
Але це тільки зовнішня сторона. До складу будь-якої комп'ютерної акустичної системи, окрім пасивних (які вже практично зникли з ринку) входить безліч електронних компонент, не видимих з першого погляду. В першу чергу, звичайно, варто згадати про підсилювач, без якого немислима сучасна акустика. Цей блок виконує декілька важливих функцій. По-перше, підсилювач збільшує потужність поступаємого сигналу, по-друге, фільтрує його, здійснюючи вирівнювання по частоті, а, по-третє, він забезпечує обробку сигналу від різних джерел (адже комп'ютерну акустику можна використовувати разом з телевізором, магнітофоном, DVD-проигрывателем і т. п.).
Також в акустичних системах використовуються так звані кросовери, або, просто кажучи, фільтри. Ми з вами вже розібралися, що до різних колонок йде різний сигнал. Крім того, в деяких сателітах часто є сусідами два або три динаміки, відтворюючі різні звуки. Ось для того, щоб виділити із загального сигналу саме той, який потрібний для конкретного випромінювача, і використовуються кросовери.
Але і це ще не все. У багатьох якісних системах 5.1, 7.1 і 7.2 можна зустріти звукові процесори, які декодують багатоканальний звук відповідно до певних форматів: для акустики 5.1 це Dolby Digital, DTS і Dolby Prologic, а для 7.1 і 7.2 - Dolby Digital Surround Exі DTS Surround EX. Саме наявність цього компоненту дозволяє використовувати комп'ютерну акустику для домашнього кінотеатру.
LF, LS, SW...
Багато людей утрудняють скорочення, використовувані для позначення різних колонок акустичної системи. Тому я хочу внести ясність до цього питання.
• LF, RF - ліва і права фронтальні колонки.
• LS, RS - ліва і права тилові колонки.
• C - центральна колонка (системи 5.1, 7.1 і 7.2)
• SW - сабвуфер.
• LRS, RRS - ліва і права тилові центральні колонки (системи 7.1 і 7.2).
Що потрібно знати про акустику
Отже, тепер, коли ми розібралися з пристроєм акустичних систем, пора перейти до їх параметрів. Дійсно, у кожної акустики є набір цілком конкретних характеристик, по яких можна судити про багато що. Отже, почнемо...
Потужність. Природно, цей параметр першим приходить на думку будь-якому користувачеві, саме по ньому багато хто вибирає собі акустику, оскільки вважають його еквівалентом гучності. На жаль, далеко не всі знають, що до потужності варто відноситися дуже обережно. Адже ця характеристика - не гучність, а всього лише оцінка гучності, причому дуже і дуже розпливчата. По-перше, варто враховувати, що потужність вимірюється в різних одиницях. На російському ринку в більшості акустичних систем цей параметр вказаний відповідно до стандарту PMPO (абревіатура переводиться як пікова короткочасна потужність, що підводиться). Думаю, ви самі розумієте, що важко судити про середній поодинці крайньому значенню. Тому значно більше інформації про систему дає значення потужності за стандартом RMS (усереднене значення електричної потужності, що підводиться). Крім того, у стандарту PMPO є ще одна серйозна проблема. Виявляється, виробники до цих пір не можуть домовитися між собою, як же саме потрібно вимірювати потужність, тому кожна компанія робить це по-своєму, що приводить до досить істотної різниці в цифрах.
Чутливість. Цей параметр визначається відношенням рівня звукового тиску на певній відстані від випромінювачів до електричної потужності, що підводиться. Чутливість - не менш важливий параметр, чим потужність, оскільки він реальніше описує гучність системи. Досить часто буває, що акустика з меншою потужністю, але з більшою чутливістю видає гучніший звук.
Частотний діапазон. Ще один "небезпечний" для користувача параметр. На перший погляд, все зрозуміло - чим більше частотний діапазон, тим краще. І в принципі, це вірно. Ось тільки в більшості випадків людське вухо (окрім, мабуть, вух професійних музикантів) і не зможе уловити ту невелику різницю в частотному діапазоні, яка існує між різними акустичними системами.
Імпеданс. Це повний електричний опір динаміка при подачі на нього гармонійного сигналу частотою 1кгц. Само значення параметра, в принципі, не дуже цікаво. Головне, щоб імпеданс колонок був узгоджений з вихідним опором підсилювача, інакше або звук буде неякісним, або дуже тихим. Хоча, подібні недоробки зустрічаються тільки у найдешевших систем "невідомого" походження.
THD. Ця характеристика відома також під назвою сумарний коефіцієнт гармонік. THD також вимірюється при подачі на динамік сигналу частотою 1 кгц. А ось визначає він загальну потужність гармонійних спотворень звуку. Природно, чим цей параметр більший, тим гірше якість звучання акустики.
Амплітудно-частотна характеристика (АЧХ). Цей параметр є, напевно, найзрозумілішою характеристикою якості звучання акустики. Він є графіком, який показує залежність усередненого рівня звукового тиску від частоти при відтворенні сигналу з незалежної від частоти інтенсивності. Якщо ж говорити звичною мовою, то АЧХ - це графік, списи і провали якого показують завищений і занижений рівень звуку на певних частотах. Природно, що в ідеалі АЧХ - це пряма горизонтальна лінія. Але ви самі розумієте, що такого не буває. Саме тому знання АЧХ акустики дуже важливе для потенційного покупця, тим паче, що тільки ця характеристика може наочно продемонструвати якість звучання системи. Але тут покупців знову підстерігає розчарування: виробники не вважають потрібними приводити графік, що цікавить нас, в технічному описі акустики.
Так що ж все-таки вибрати?
Отже, ми дізналися все, що потрібне для вибору акустичної системи. Залишилося розглянути останнє питання: "А яку ж акустику все-таки вибрати, 2.0, 5.1, а може бути, 7.2?" До речі, відповісти на це питання не так вже і складно. Отже...
2.0 і 2.1. Більшість користувачів комп'ютерів не дуже вимоглива до комп'ютерного звуку. Якщо ви слухаєте записи формату mp3, та ще іноді граєте, то вам буде цілком достатньо акустики 2.0 або 2.1. Причому, якщо ви хочете добитися якісного звуку, то просто купите систему подорожче. Набувати ж більш "просунутої" акустики не має сенсу, оскільки для неї потрібна багатоканальна звукова карта. А подібні витрати для прослуховування mp3 (формату, що не відрізняється особливою якістю звуку) мені здаються нераціональними.
4.0 і 4.1. Ця акустика призначена в першу чергу для гравців, а особливо для любителів тривимірних "стрелялок". Спеціально для систем 4.0 і 4.1 розробники ігор створюють вражаючі звукові ефекти, які можуть істотно підняти настрій гравцям. Ну а при прослуховуванні музики на системах 4.0 і 2.0 ви майже не відчуєте різниці, оскільки в більшості випадків задні динаміки просто дублюватимуть сигнал з фронтальних. Таким чином, при покупці хорошої акустики 2.0 або 2.1 можна слухати якіснішу музику, ніж після придбання акустики 4.0 або 4.1 нижчого цінового діапазону.
5.1. Як я вже говорив, формат 5.1 розроблявся в першу чергу для проглядання фільмів на DVD. Таким чином, якщо ви частенько дивитеся на комп'ютері відео, то вибір для вас однозначний. Крім того, акустика 5.1 дає дуже непогані результати і при прослуховуванні музики. У іграх же все залежить від того, чи потрудилися розробники забезпечити підтримку 6-канального звуку. Якщо немає, то використання акустик 5.1 і 4.1 буде мало чим розрізнятися.
7.1 і 7.2. Акустика для справжніх гурманів і любителів фільмів на DVD. Причому не будь-яких фільмів, а тільки найкращих, від найбільш відомих компаній, наприклад, від "Лукас Фільм", тому що далеко не всі використовують в своїй продукції формати Dolby digital Surround EX і DTS Surround EX. У решті випадків же придбання акустики 7.1 або 7.2 не розумно. Зате, якщо ви все-таки витратитеся на подібну систему і звукову карту, то зможете перетворити свій домашній комп'ютер на справжній кінотеатр.
З теорією ми закінчили.
Ну а як на практиці вибрати конкретну модель акустичної системи? Все дуже просто: спочатку визначтеся із зразковою сумою, яку ви можете витратити на акустику, а потім послухайте різні варіанти з цього цінового діапазону, адже найголовніше, щоб звук подобався вам. Тому ніколи знання технічних параметрів і читання оглядів в пресі не замінять прослуховування, та зате можуть допомогти вам зробити правильний вибір.
Розставляємо колонки
Про те, як правильно розставити колонки акустичної системи, сказано вже немало, і проте саме цей момент викликає найбільша кількість питань користувачів. Тому я детально опишу класичні схеми розстановки колонок.
2.0. Тут, думаю, все ясно. Дві колонки, які знаходяться на однаковій відстані від користувача. Невірно буде встановити обидва випромінювачі поряд прямо навпроти робочого місця, оскільки в цьому випадку ви, фактично, позбавляєтеся стереозвучанія.
4.0 і 4.1. Найголовніше в подібних акустичних системах - установка фронтальних колонок, тому що саме вони відповідають за якісну передачу звуку. По класичній схемі, кут, утворений динаміками і робочим местомом, повинен складати 50°. Тилові колонки, найчастіше, встановлюють з боків користувача, хоча, якщо місце дозволяє, то можна їх винести трохи назад. У системах 4.1 потрібно ще поклопотатися і про розміщення сабвуфера. Хоча це вже не проблема - людське вухо практично не сприймає напрям джерела низькочастотних звуків, так що можете поставити цю колонку в будь-якому місці. Але найчастіше, вибір буде обмежений, оскільки у більшості акустичних систем органи управління розташовуються якраз на сабвуфере, так що, якщо не хочете кожного разу вставати із-за комп'ютера тільки для збільшення гучності, то доведеться поставити його ближче до робочого місця.
5.1. При установці систем цього класу, найчастіше дотримуються наступної схеми: центральна колонка знаходиться прямо перед користувачем (перед монітором або над ним). Фронтальні випромінювачі розташовані так, щоб кути, утворені кожним з них, робочим местомом і центральним динаміком, складали по 30°. Тилові колонки розташовуються так само, як і в системах 4.0, тобто з боків від користувача або небагато за ним.
7.1 і 7.2. В принципі, схема розташування колонок цих систем практично повністю повторює схему для акустики 5.1. Єдине виключення - наявність двох додаткових випромінювачів (у системі 7.2 ще і додаткового сабвуфера). В цьому випадку тилові колонки встановлюються з боків користувача, а центральні тилові розташовуються за ним (кут, складений тиловою колонкою, користувачем і центральним тиловим випромінювачем повинен складати 30-40°).
Ну ось, мабуть, і все. Як бачите, нічого складного тут не немає. Єдиний недолік класичних схем розстановки колонок - необхідність достатньо великого вільного простору, що є досить великою рідкістю. Стіл з домашнім комп'ютером найчастіше "втиснув" між стінкою і іншими меблями. У офісі ж місце, відведене на кожного користувача, ще менше. Але якщо ви хочете почути дійсно якісний об'ємний звук, то вам не обійтися без деяких жертв. Якщо ж вільного простору немає, то ви можете спробувати розставити колонки по-своєму, або взагалі, розташувати їх всіх уздовж монітора (між іншим, так робить достатньо багато хто), але в цьому випадку вам взагалі не варто було витрачатися на подібну акустику, цілком досить було придбати якісну стереопару.
Автор: Марат Давлетханов
www.mc.com.ua
Переклад http://buket.ck.ua