Дохристиянський календар аграрно-скотарських свят, що розподілялися по часах роки, відзначав важливі в господарській діяльності терміни настання зими, весни, літа і осінь. Головна частина календарних і культових свят приурочувалася до зимового і літнього сонцестояння. Церква прагнула прикріпити народні звичаї до певних днів християнського календаря - церковним святам, дням пам'яті святих.
Найбільшого впливу Церква добилася в католицьких країнах - Іспанії, Португалії, Італії, Франції, Польщі, Латинській Америці. Велику роль зіграли характерні для католицизму урочиста літургія, пишна обрядовість і яскравий музичний супровід, що підсилює емоційну дію на прихожан. Дні пам'яті певних святих зробилися не тільки днями обов'язкових відвідин богослужіння, але і віхами в розподілі сільськогосподарських робіт, зміни пір року.Римсько-католицький літургійний рік містить два види свят: неперехідні і перехідні. Перші закріплені за певними датами року, другі щороку міняють своє місце в цивільному (Григоріанському) календарі. Перехідні свята завжди припадають на весняну пору року залежно від дати святкування головного з християнських католицьких свят - Пасхи, настання якої обчислюється за місячним календарем. Нерухомі і рухомі церковні свята щороку поєднуються по іншому.
Літургійний рік починається з Адвента, періоду передріздвяного Посту (від лат. adventus - пришестя). Він відлічується від 4-ої неділі перед Різдвом. Під час Адвента віруючі готуються до другого пришестя Христа, згадують про прогноз пророків і Іоанна Крестітеля про пришестя Рятівника. Католицька церква вважає Адвент часом загального покаяння. Пам'ятні дні окремих святих, що доводяться на період Адвента, не пов'язані з циклом різдвяних звичаїв. Це день св. Варвари - покровительки ремісників (4 грудня); 6 грудня день св. Миколая відомий своїм "дитячим" акцентом - діти чекають подарунків, за традицією "приношуваних" святим...8 грудня відмічається одне з головних богородічних свят - Свято непорочного Зачаття Діви Марії, культ якої дуже популярний в католицизмі. Це свято було офіційно закріплене догматом тата Пія IX в 1954 році. Згідно католицькому віровченню, обраниця Отця Небесного, була чистою від наслідків первородного гріху від народження.
Різдво - одне з найважливіших християнських свят, католики відзначають його 25 грудня. Змістом його є факт народження Дівою Марією Сина Божого Ісуса Христа. Це друге після Великодня свято з чотирма Літургіями (Месами): напередодні увечері, вночі, удосвіта і вдень.Церква учить, що народження Христа відкрило можливість для порятунку душі і вічного життя для кожного віруючого. У всіх католицьких країнах широко поширений звичай виготовлення своєрідних ясел-вертепів. Цей звичай церковного походження, приписуваний св. Франциску з Ассизі. У католицьких храмах з XIII в. влаштовуються невеликі ніші, в яких зображаються сцени з легенди про народження Христа за допомогою фігурок з дерева, фарфору, розфарбованої глини.
З часом ясла стали ставити не тільки в храмі, але і в будинках перед Різдвом. Вони коштують декількох тижнів до свята Стрітення. Домашні вертепи - макети в засклених ящиках, що зображають грот, в яслах лежить немовля Ісус, поряд Богоматір, Йосип, ангел, що прийшли на поклоніння пастухи, а також тварини - бик, осел. Зображаються сценки з народного побуту: поряд з святим сімейством поміщають селян в народних костюмах і т.п.Різдво - сімейне свято. Напередодні свята, в святвечір, традиційна сімейна трапеза складається з пісних страв. Це риба, овочі і фрукти, солодощі. Після появи першої зірки, в храмах починаються урочисті богослужіння, присутність на яких для католиків обов'язкова. У перший день Різдва подається святкова їжа - м'ясні блюда: свинина, індичка, гусак, шинка і т.д. Достаток на святковому столі вважається заставою благополуччя в новому року. Всюди прийнято дарувати один одному подарунки. Різдво Хрістове в західній церкві стало святкуватися 25 грудня тільки в IV в. Раніше християни відзначали його 6 січня. Звичаї, приурочені до Різдва, розповсюджуються на все "Різдвяне двенадцатидення". У цьому циклі виділяються окремі дні - 28 грудня - "пам'ять Безневинних Немовлят" - день спогаду знищення за наказом царя Ірода всіх немовлят, які по віку могли бути Христом; 31 грудня - день св. Сильвестра, 1 січня - день Нового року. Цей день присвячений Діві Марії.
У XIX столітті в католицьких країнах напередодні Нового року палили великі багаття і організовували факельні ходи. Зимовий цикл святочних свят католики завершують в день Богоявлення (Епіфанії), або "три королі" - 6 січня. Змістом свята є євангельська оповідь про поклоніння немовляті Ісусу королів (у іншій традиції - волхвів) - Каспара, Мельхіора і Валтасара, що прийшли з дарами у Віфлєєм. На згадку про явище Христа язичникам і поклонінні трьох царів, в храмах скоюються св. Меси. За євангельською традицією, приношення волхвів, трактуються як приношення Христу-Царю - золото, Христу-Богу - ладан, Христу-людині - мірро.17 січня день св. Антонія - покровителя тварин. У Франції цього дня священики благословляють худобу, яку господарі приводять до церкви. 2 лютого свято Стрітення Господнього. Як обряд очищення в костьолах святили свічки, а цілі процесії з свічками, що горять, обходили вулиці і поля. 3 лютого в день св. Блаза - патрона виноградарів і землеробів знову святили свічки, але менших розмірів. 5 лютого день св. Агати наголошувався церковним богослужінням.