Іноді діти вже в дошкільному віці проявляють дивовижну винахідливість, але надалі у них може виявитися однобічність розумових можливостей. Те ж саме відбувається і при особливих здібностях в математичних обчисленнях. Цей ранній інтерес до рахунку в думці може швидко загаснути, будучи епізодом вікового розвитку, а може і залишитися, як наприклад у Еммануїла Ласкера, що став доктором математики і чемпіоном світу по шахах.
Незвичайна розумова активність п'ятирічного малюка не дає ніяких гарантій, що вона збережеться надалі. Тому, дорогі батьки, не спокушайтеся ранніми успіхами – спускатися з п'єдесталу важче, ніж підніматися. Знаєте, що говорив Лев Миколайович Толстой про вундеркіндів: «Скільки я їх зустрічав, і скільки разів одурився! . Нехай наперед виростуть і окріпнуть, і доведуть, що вони не простий фейєрверк!».
Проте будь-які ранні прояви таланту треба приймати серйозно, ось тільки форсувати його розвиток слід з великою обережністю, щоб не нашкодити психіці дитини, її здоров'ю. Можна погодитися із твердженнями деяких вчених психологів, що вирази «вундеркінди», «обдаровані діти» і навіть «дуже талановиті учні» – вельми умовні, оскільки особливості, що заздалегідь виявилися, можуть не одержати очікуваного розвитку. Та все ж у багатьох дітей з раннім проявом обдарованості розумові достоїнства зберігаються і надалі примножуються.
Звичайно, дорогі батьки, відноситися з байдужістю до проявів таланту теж не можна, треба підтримувати і укріплювати дитячу обдарованість. І не забувайте, що розвиток здібностей залежить від навчання і виховання. Дуже важливим для розвитку обдарованості є висока вимогливість до себе, пов'язана з самокритичністю. Вимогливість до себе примушує експериментувати, мобілізувати внутрішні можливості, формувати нові якості і знання. Допомагайте своєму вундеркінду, але не поспішаєте робити прогнози і пам'ятайте про неприпустимість перевантажень і перевтоми, адже вони безпосередньо пов'язані із здоров'ям дитини.
Людський досвід показує, що найперспективніше такий розвиток інтелекту, який несе в собі спрямованість і поєднується з схильністю, що зміцнюється з роками, до певного виду діяльності. Дуже важливо знати, до чого виявлені здібності, і пам'ятати, що у деяких дітей вибір спеціальності може виявитися невдалим, а при невідповідності схильностей і професії не відбувається, як правило, розквіту таланту.
Іноді самі батьки із-за неправильних авторитарних установок можуть стати винуватцями придушення здібностей у своїх дітей. Дуже часто це відбувається в тих випадках, коли їм не подобається предмет, яким захоплюється дитина. Важливо завжди пам'ятати, дорогі батьки, що різносторонній розвиток за наявності певних природних даних є основною умовою розквіту таланту і геніальності, і навіть за відсутності яскраво виражених природних даних воно забезпечує досягнення у вибраній діяльності високих результатів.
Високоталановиті люди, як правило, відрізняються різносторонністю розвитку і різносторонністю діяльності, і творчі біографії багатьох знаменитостей (Арістотеля, Леонардо да Вінчі, Ломоносова, Менделєєва) це підтверджують. Трапляється, що яскраво обдарована людина до найзріліших років шукає своє покликання – може не визначитися в шкільному віці область занять, в якій здібний учень міг би проявити себе і добитися творчих досягнень. Рання спеціалізація не завжди благо – і може талант залишитися лише можливістю.
І все-таки дуже багато видатних людей проявили неабиякі здібності вже в дитинстві: Олександр Грібоєдов, наприклад, в одинадцять років поступив в Московський університет, а в п'ятнадцять закінчив відразу два відділення: словесне і юридичне. Обдарованість багатьох дітей з раннім проявом таланту витримує випробування часом. Віднесіться до прояву обдарованості своїх дітей з увагою, бережіть їх і постарайтеся не нашкодити при навчанні і вихованні.
http://www.lady.if.ua