Так що ж краще всього дарувати дітям?
2-5 місяців
Перша іграшка, звичайно, брязкальце. Воно і розважає, і утішає. Саме воно знайомить немовля з формою і кольором, твердістю і звуком, тренує загальну координацію і окремі рухи рук. Дуже стара іграшка: її знали і маленькі стародавні греки, і стародавні кельти. Берестяне, кістяне, дерев'яне колись, тепер пластмасове, яскраве і гігієнічне, брязкальце, мабуть, єдина іграшка широко і різноманітно представлена на ринку. Так само хороші всілякі предмети, що видають різні звуки: глиняні дзвіночки, що шарудять, мішечки з гречкою, підвісні мобілки.
5-12 місяців
Всі іграшки, що рекомендуються для цього віку, повинні служити розвитку органів чуття, як відомо їх п'ять. Перше і головне дитяче бажання - хапати. Тому слід дати малюку можливість хапати, тримати, кидати іграшки різних форм, виготовлені з різного матеріалу. Хороші для цієї мети і м'які кубики, і дерев'яні грибки (не розфарбовані), і гумові м'ячики. З п'яти місяців актуальними стають іграшки, які «можна гризти», оскільки у дитини починають різатися зубки, вони повинні бути відповідного матеріалу і розміру. У віці 8-10 місяців дитині стає вже мало хапати, йому необхідно розбирати, розкладати на частини, кидати і ламати. Кращими для цього періоду розвитку були і залишаються старовинні іграшки-матрьошки, нефарбовані і легко розкладаючі. Шорсткість і теплота дерева розвивають чутливість дитячої руки, можливість збирати і розбирати - координацію рухів. Дитина вперше знайомиться з поняттями форми і розміру. У цей же період більшість фахівців рекомендують придбати дитині дерев'яні кубики, а краще набір дерев'яних фігур, де б крім кубиків були б інші форми: цегла, призми, кулі. Їх теж важливо ловити і обмацувати, але що ще важливіше, їх можна безболісно кидати, ламаючи, побудовані мамою споруди. Дитяче бажання ламати, неодмінно повинно знайти задоволення. У руйнівній діяльності немовляти немає нічого агресивного або негожого. Це необхідний етап розвитку. Дитина в цьому віці вже хоче бачити доказ своєї сили і уміння, бути причиною яких-небудь подій. Проте адекватного застосування його творчим силам не знаходиться, і дитина проявляє себе в руйнуванні.
1-3 роки
Це період, що вимагає різноманітних іграшок, оскільки в цей час всі без виключення органи чуття, розвиваючись, вимагають собі їжі. Дитина тренує координацію рухів в ходьбі, проте йому цього мало. Йому хочеться знайти заняття і своїм рукам. Обов'язкові книжки з твердою палітуркою та кольоровими картинками (перехід до наочно-образного мислення). Для тренування дрібної моторики краще всього підходять дошки-закладки, розроблені відповідно до рекомендацій знаменитої Марії Монтесорі. Дуже хороші різноманітні конструктори. Навчитися погоджувати рухи руки і ока допоможуть дитині шнурівки: від простого величезного гудзика з 4 дірками до складних сюжетних шнурувань ( білки або їжачка). Фребель для віку 1,5 роки рекомендував кубик з дірочками у всіх напрямках. Цьому "другому дару" Фребеля відповідають об'ємні шнурування: яблуко і сир. Вони дають роботу не тільки дитячій руці, але просторовому мисленню. Для знайомства з послідовністю, поняттями "більше-менше" краще всього підходять піраміди і дошки-послідовності. Особливістю всіх перерахованих вище іграшок є ще і те, що їх можна використовувати не тільки за призначенням, але і для інших всіляких розвиваючих ігор.
У матеріалі для розвитку має потребу і дитячий слух. Це час свистків і дудок, дзвіночків і барабанів. Багато звуків приємні дитячому вуху, можуть дратувати дорослих. Проте цей етап також неминучий як етап росту. Для розвитку дитяче вухо потребує звуків різної сили і якості. У пошуках гармонії потрібно випробувати всі звукові крайнощі. Зараз випускається величезна кількість імпортних іграшок, самостійно виконуючих декілька мелодій. Їх цінність не велика, тим паче, що якість лунаючої музики вельми посередня. Для виховання музичної культури краще поставити хорошу касету.
3 роки - час знайомити дитину з іграми за правилами. Для цієї мети підійдуть різноманітні прості доміно і лото. У них дитина вчиться дотриманню черговості, умінню стежити за діями інших і концентрувати увагу. Не менш важливі в цей період м'які іграшки. Вони заспокоюють дитину, даруючи відчуття безпеки і спокою. Раннє дитинство - це період самозабутніх ігор з піском і водою. Так дитина знайомиться з світом і мільйоном його якостей: сипучістю, тяжкістю, мінливістю. Для ігор з піском все приладдя давно відоме: форми, совки, відра - тут ніхто нового не придумав. Що стосується ігор з водою (у тому числі і у ванні), то достатньо недавно з'явилися оригінальні іграшки. Це м'які фігурки тварин, килимки і рамки-вкладиші. Вони шорсткі, їх можна мочити, а намочені вони липнуть до стінки у ванні.
3-5 років
Це час конструкторів. Слід уникати конструкторів (типу «Лего»), що міцно скріпляються, до тих пір, поки дитина не освоїла будівництво із звичайних кубиків. Конструкція із звичайних кубиків вимагає набагато точнішого планування і хороших моторних навиків (інакше вона просто розвалиться). Звикнувши до деталей, які жорстко скріпляються, дитина не розвине в собі необхідний їй навик утримувати рівновагу.
У цьому віці зароджується інтерес до подібних на себе або віддалено схожих. Це час сюжетно-ролевої гри. Звідси потреба в фігурках тварин і людей. Цих фігурок повинно бути багато, щоб можна було б зіграти і в школу, і в зоопарк, і в місто. Бажано щоб тварини були знайомі дитині не тільки по книжках (не дикобраз і ягуар, а півень і кіт), щоб вони були прості і універсальні (важко зіграти з конем, застиглого в бігу, або з фігуркою людини, що зображає людину з валізою - такі іграшки нав'язують свій власний сценарій, обмежують можливості гри). Вибір ляльки - справа відповідальна. Лялька повинна бути такою, що згинається і не дуже розкішною. Для ляльок потрібен посуд, меблі, автомобіль і т.д. Багато психологів вважають за необхідне мати удома і іграшки що дозволяють виражати різні емоційні стани (злість, образу, страх). Це шумові музичні інструменти (барабани, бубна, дудки), молотки, м'ячі і кеглі, солдатики, а також тварини що асоціюються з агресивною поведінкою: вовк, крокодил, дракон.
5-10 років
Цей період - творити і творити. І мета іграшок в цей час створити умови дитячій творчості, вказати спосіб її прояву. Складна і технічно витончена іграшка може уразити оригінальністю ідеї, дорога, точно копіююча дійсність, захопить своєю Реалістичністю, але і та, і інша здатна убити всякий самостійний творчий рух. Кращим матеріалом, що дає імпульс дитячій творчості, слід визнати будівельний. Перший - це, другий - все те, що ваша дитина і ви, визнаєте відповідним (тріски і бульбашки, коробки і пробки). Тієї ж мети - підтримці дитячої творчої енергії - служать всілякі мозаїки, іграшки для малювання, пластилін, крейда і т.д.
На кінець, хочемо дати пораду: якщо ви купуєте подарунок «по віку», то беріть «на виріст». Щоб іграшка відкривала перед дитиною нові рубежі. І не забувайте: грі всі віки покірні.
Гра - основна діяльність дитини, нею зайнятий весь її вільний час, на неї йдуть всі її сили. Іграшка ж - необхідний атрибут гри, тому можливо, змінивши характер іграшки, змінити сенс і напрям гри. А значить, зробити гру більш осмисленою і продуктивною можна, запропонувавши дитині "розумні іграшки".
ualady.net