Ми вже знайомили вас з тестом-малюнком «Моя сім'я», який допомагає батькам і психологам виявити відношення дитини до всіх членів сім'ї, до свого місця, яке вона в ній займає. Якщо ви вже спробували таким чином продіагностувати свого малюка, то, напевно зрозуміли, наскільки інформативним для нас, дорослих, може бути простий дитячий малюнок.
Але відношення дитини до всіх членів сім'ї, помилки, допущені у вихованні і шляху їх виправлення - це далеко не все, що звичайно батьки хочуть знати про своє чадо. А наскільки мій малюк талановитий? Які його творчі можливості? Що він відчуває? І, до речі, як у нього з інтелектом? На всі ці питання, не вдаючись до допомоги психолога ви зможете відповісти самі, використовуючи тест, розроблений і запропонований психологами одного з дитячих центрів.
Будь-яка дитина, навіть сама непосидюча час від часу проявляє бажання щось намалювати. Скористайтеся моментом і попросіть малюка намалювати дерево. Будь-яке дерево, яке йому подобається. Як правило, у дитини 4-6 років (а саме на цей вік розрахований тест) подібне завдання не викликає особливих труднощів. Надайте всі необхідні матеріали для маленького художника і спокійно, не даючи порад і не поправляючи малюнок, дочекайтеся результатів. А закінчений малюнок допоможе вам зрозуміти приховані особливості, страхи, сумніви, риси характеру вашої дитини, ступінь емоційності і фантазії вашого малюка.
Намалювали? Тепер хай ваш художник займеться чимось ще (не забудьте його похвалити!), а ви уважно вивчіть малюнок. Дуже важливо перше враження: які емоції він у вас викликає - смуток, радість, спокій, похмурий настрій, відчуття чогось енергійного або, навпаки, апатичного; чи відповідає він реальності або зображено щось нестандартне; малюнок яскравий, живий або тьмяний, однотонний, похмурий? Постарайтеся щоб ваша перша оцінка була максимально адекватною, не варто ідеалізувати вашу дитину або, навпаки бути надмірно критичними.
Тепер зверніть увагу на колір малюнка. Він передає внутрішній настрій дитини, його емоційне благополуччя. Якщо ваш малюк використав один простий олівець і відмовився від кольору взагалі, то це свідчить про досить низький інтелектуальний рівень. Іноді це може означати поганий настрій, але подібна мотивація зустрічається рідко. Дитина, яка використовує похмурі кольори явно емоційно пригнічена, володіє малим творчим потенціалом і, ймовірно, має проблеми з пам'яттю… Хоча не виключено, що вона просто не хотіла в даний момент малювати, або тема дерева його не зацікавила і вона лише піддалась на ваші вмовляння… Якщо ваша дитина використовувала стандартні для даної теми кольори, то це говорить про нормальний рівень його інтелектуального і загального розвитку, про адекватне, реалістичне сприйняття предметів і людей. У такої дитини, як правило, однаковою мірою розвинене абстрактне і логічне мислення. Якщо ж перед вами дерево, забарвлене в нестандартні кольори, то це говорить про оригінальне мислення і буйну фантазію. Інтелектуальний рівень такого «авангардиста» зазвичай достатньо високий.
Перейдемо від загального враження до деталей, вони, як ви здогадуєтеся, несуть дуже багато інформації. І почнемо з найважливішої деталі, яку діти малюють в першу чергу - із стовбура. Він символізує внутрішній стрижень дитини, її особовий потенціал. Стовбур прямий, рівний, правильної форми говорить про те, що людина упевнена в собі, спокійна, розсудлива, настирна. Правда можуть бути проблеми із спілкуванням з однолітками, але лише на перших порах, звичайно такі діти швидко адаптуються до нових умов і середовища. Якщо ваш художник намалював основу стовбура, розширену вліво, то він - мрійливий інтроверт, боязкий і нерішучий, не варто шукати у нього лідерських нахилів. Основа стовбура, розширена вправо свідчить про надмірну розсудливість, завзятість, навіть впертість, про вміння добиватися бажаного. Така дитина не покладається на думку оточуючих, вона рухлива, активна і збудлива, швидко перемикається з однієї гри або заняття на інше. Примусити її прибрати іграшки після гри - проблема. Стовбур закритий зверху - імпульсивність, несформованість абстрактного мислення, досить низький інтелектуальний рівень. Округла і розширена в обидві сторони основа говорить про грунтовність, повільність, відповідальність і надійність. Але при цьому, майже напевно, у такої дитини є проблеми з самооцінкою.
Тепер звернемо увагу на гілки. На думку психологів, вони говорять про відносини дитини з навколишнім світом, з однолітками. Гілки у вигляді паралельних ліній говорять про постійність, оптимізм, життєву активність. Лінії гілок, що розходяться до кінців - експансія, авантюризм, висока зарозумілість, бажання самостверджуватися не завжди мирним шляхом. Викривлені гілки - схильність до чужого впливу, страх виділитися серед ровесників, відповідно - невпевненість в собі. Гілки опущені вниз говорять про натуру меланхолійну, здатну на глибокі почуття, з багатою фантазією. Гілки спрямовані верх - схильність до лідерства, відсутність страху ( у тому числі і розумного), авантюризм. Якщо ваш маленький художник виділив на малюнку лише одну гілку - то він володіє нестандартним мисленням, неабиякою часткою фантазії, є натурою творчою, здатною на імпровізації (не тільки в малюнках).
Тепер предметом нашого дослідження буде сама крона дерева. Вона говорить про загальний енергетичний потенціал вашої дитини. Якщо крона схожа на хмару, то це свідчить про високий рівень самоконтролю, обережності, ретельності в справах. Крона-круг - спокій, самодостатність, можливо - егоцентризм. Крона із завитками говорить нам про життєрадісність, багатий енергетичний потенціал, почуття гумору. Крона з карлючками або заштрихована - тривожність, напруженість, нерішучість, невміння зосередитися, схильність до чужого впливу.
Коріння дерев діти цього віку звичайно не малюють, оскільки їх не видно. Але якщо вже вони з'явилися на малюнку, до того ж ви бачите чітко проведену лінію землі, то ваша дитина зараз чимось дуже стривожена, стурбована, відчуває себе незахищеним, потребує вашої любові і підтримки. Дерево, замкнуте в граду так само говорить про те, що вашому малюку бракує в будинку тепла і любові. Якщо деревце вписане в якийсь пейзаж, то, з одного боку, це може говорити про багату фантазію і творчий потенціал малюка, але, з іншого - про його глибоку невпевненість в собі, страх розкритися, ранимій і хворобливій самолюбності. Якщо дерево прикрашене плодами, гніздами, цвітом, птахами, то вся ця пишність відображає багатий енергетичний потенціал дитини, оптимізм, творче нестандартне начало. Разом з тим, подібні прикраси можуть говорити нам про пихатість, егоцентризм, розпещеність, потребу в постійній порції визнання, схвалення.
І, нарешті, при аналізі малюнка слід звернути увагу на те, як дитина виводить лінії, оформляє контур, прикрашає деталі. Слабкі, нерівні, пунктирні лінії говорять про характер імпульсний, нерівний, захоплений і залежний. Так звичайно малює ранима, тонко відчуває емоції інших людей (а, отже, вкрай ранима) дитина. Штрихування всередині стовбура - тривожність (швидше за все, з якогось конкретного приводу), невпевненість, закритість. Відтворення малюнка кори, як правило, хороший знак, що говорить про спостережливість, допитливість і критичність розуму, досить високий інтелектуальний рівень.
Ось ті основні критерії, які в поєднанні з вашою спостережливістю і інтуїцією дозволять вам більше дізнатися про свого малюка. Тільки не варто садити його за малювання дерева насильно або шляхом довгих вмовлянь - результат вийде недостовірним.
http://buket.ck.ua/