Букет
      
  Реєстрація або вхід Головна    
Букет
Головна
Новини
Статті
Опитування
Анекдоти
Галерея
Погода на тиждень
Свята на тиждень
Святковий довідник
Файли
Друзі та партнери
Звязок з нами
Рекомендуємо
Гумор

Викладач запитує студента:
- Прізвище?
- Чиє, моє!?
- Ну не моє ж!
- А чиє!!?

Google рекомендує
Культура інших народів світу

Песах (пасха) – вихід з Єгипту


 Вихід з Єгипту, нагадуванням про який є свято Песах, відбувся за приреченням Всевишнєго навесні. Тора наказує приділити особливе місце тому, щоб свято Песах завжди припадало на весну.



Весна будить у природі сили, що дрімають і приховані взимку. З'являється трава і розцвітають дерева, щоб влітку принести плоди. Ті ж закони поширюються і на людину, але в його “зимовий”, на перший погляд, непродуктивний період існування він не повинен вважати себе (а тим більше – інших) вже не придатними, навіть якщо такий період затягся. При наявності надихаючої підтримки і заохочення “зима” може зненацька перетворитися на “весну” – період цвітіння, що згодом увінчається плодами для Бога і для людини. Значення “весняного періоду” у єврейському житті підкреслюється святом Песах, як це зазначено в Торі: “...Тому що на місяць весняний вивів тебе Предвічний, Бог твій, з Єгипту...” Двісті десять років сини Ізраїлю жили в Єгипті в тілесному і духовному рабствіта загрузали в мерзенності єгипетської. Відродження єврейського життя здавалося неможливим. І все-таки вихід здійснився. Це відбулося в розквіті весни, і сини Ізраїлю знайшли повну волю. Їхнє духовне звільнення було настільки повним, що через деякий час, вони удостоїлися дарування Тори – вершини і змісту усієї світобудови.

Назва свята Песах походить від дієслова пасах – “минав, перестрибнув”. У Торі це свято звичайно називається “святом маци”. І все-таки у свідомості людей головною його назвою є слово “Песах”. Така єврейська традиція, а традиція, звичай – теж Тора.

Відомо, що слова святої мови передають сутність реалій, а не просто “позначають” їх. Чому ж свято виходу з єгипетського рабства пов'язане (назвою) з коренем “пасах”?

“Песах, - говорить Тора, - тому що минав (пасах), “перестрибнув” Всевишній”.

Раши говорить: “Песах від кореня “стрибок через...”, і заповідано євреям чинити великоднє служіння (жертвопринесення) саме таким чином, “перестрибуванням”.

Чому Тора і народна традиція пов'язують вихід з Єгипту із “перестрибуванням”? Протягом багатьох поколінь жили євреї в Єгипті і так прижилися, так звикли до цього місця і навіть до рабства, що багато хто не хотів виходити на волю. Треба згадати про те, що в ті часи Єгипет був не просто великою державою, але й центром культури і цивілізації древнього світу. Єгипет був і центром моральної розбещеності, стічною канавою світу, тому і називали Єгипет ерват аарец – соромітним місцем землі. З цього центру культури й цивілізації, з цієї стічної канави розбещеності і розпусти євреї повинні були піти в пустелю, на волю і, головне, до підніжжя гори Синай, до дарування Тори. Зміна ця повинна була відбутися не протягом багатьох літ, а за лічені дні. За лічені дні перетвориться із ситого раба в носія десяти заповідей ( від віри в Єдиного Бога до заборони бажати чуже) – це чи не Песах, стрибок через безодню!

Свято Песах вимагає завчасних ретельних готувань, що мають на меті належним чином підготувати єврейський будинок до цієї великої події. Для цього потрібно не тільки готовність у матеріальному відношенні, але і готовність духовна, тому що в житті єврея матеріальне і духовне тісно між собою сплетено, особливо у всьому, що стосується Шабата і свят. У Песах святкують звільнення від рабства єгипетського і разом з тим звільнення від давньоєгипетського способу життя, від “мерзенності єгипетської”, що євреї повністю заперечують своїм способом життя. Таким чином, святкується тілесне звільнення, і знаходження євреями духовної волі, тому що воістину одне без іншого неможливо.

Серед звичаїв, встановлених засновником хасидизму святим Бештом, є трапеза Машиаха в останній день Песаха. Як відомо, у Суботу єврей повинен зробити три трапези, а у свято – тільки дві. Так повелів своїм учням Бешт. Він велів своїм учням і послідовникам проводити три трапези й в останній день Песаха. Третя, “зайва” трапеза називається “трапезою Машиаха”. Сім поколінь потому, на початку ХХ століття, п'ятий Любавичеський Ребе, р. Шалом-Дов-Бер додав до звичаїв цієї трапези правило, що уподібнює “трапезу Машиаха” великодньому седеру. Ребе велів кожному з учасників трапези випити чотири келихи вина.

Підготовка до седеру починається із сервіровки столу: перед хазяїном будинку (а іноді і перед кожним з гостей) ставлять блюдо із сіманім – символами – під яким укладають три листи маци. Розташовування сіманім на блюді по-різному в різних громадах.

Раби Шломо Іцхакі (Раши) склав локанічну римовану формулу, що дає можливість запам'ятати послідовність 15 елементів седера:

Розберемо кожний із елементів.

Порядок дії седера:

Каддеш – читається Киддуш (освячення свята) над келихом вина.
Урхац – обмивання рук без благословіння.
Карпас – карпас (шматочок цибулі або картоплі) вмочають у солону воду і з'їдають.
Яхац – розламують на дві частин середню мацу. Велику частину відкладають для Афікоманм.
Маггід– оповідання про Вихід.
Рахца – обмивання рук перед їжею із благословінням.
Моци – благословіння, яке вимовляється звичайно на хліб ( у даному випадку на прісний хліб, мацу).
Маца – особливе благословіння у зв'язку з заповіддю є мацу в цю ніч.
Марор– марор, гірку зелень, вмочають у Харосет і з'їдають з відповідним благословенням.
Корех – гірка зелень, яка складається з мацою, що з’їдають.
Шулхан Орєх – святкова трапеза.
Цафун – виймають шматок маци, прихований для Афікомана, і з'їдають.
Барех – благословіння після їжі.
Алель– славослів'я.
Нирца– седер кінчений, і він, звичайно, прийнятий Вс-вишнім.

Ще один Песах?

Про свято Песах кожний з нас, звичайно ж, чув. Але що таке “другий” Песах?

У цього свята дійсно незвичайна історія. Річ в тім, що його взагалі не повинно було бути! Власне кажучи, мова йде не про свято, а про великодню жертву, що і дала назву святу – “песах”, тому що на івриті це значить наступне.

Тора розповідає нам, що на наступний рік після Виходу з Єгипту єврейський народ вирішив відзначити цю подію як свято, запропонованне Торою, і зробити відповідне жертвопринесення. Але серед народу були люди, ритуально нечисті (“тмеім”) або, такі, які опинилися далеко від скінії і не змогли вчасно принести великодню жертву. І хоча в цьому не було їхньої прямої провини, сам факт того, що вони виявилися позбавлені можливості виконати цю важливу заповідь, змусив їх звернутися до Моше з проханням. І тоді відбулося щось несподіване: Вс-вишній вирішив ... дати цим людям ще один шанс, додавши нову дату в єврейському календарі! Так, рівно через місяць після приношення першої великодньої жертви, з'явилася нова дата – 14 іяра, “Песах Шені” – “друга” великодня жертва.

Шостий Любавичеський Ребе, рабби Йосеф Іцхак Шнеєрсон сформулював внутрішній зміст цього дня короткою, але дуже ємною фразою на ідиш: “ніто кейн фарфален”, тобто “ніколи нічого не загублено”. Усе ще можна виправити і змінити до кращого!

Для цього Всевишній наділив кожного єврея без винятку дивною здатністю усупереч всім обставинам, переборовши всі перешкоди, повернутися до Тори і єврейства, повернутися до самого себе.

І навіть у тих, хто поки ще на “далекому шляху” – далекі від єврейства, так само як в тих, хто не готовий поки сприймати слова Тори, подібно тим, хто не мав право входити в Храм, завжди є ще один шанс!

Уперше “Песах Шені” був відзначений у 2849 р., на другий рік після виходу з Єгипту. В даний час, коли немає Храму і жертвоприносин,прийнято в цей день їсти мацу, щоб нагадати про зміст “Песах Шені”.

http://www.donoda.gov.ua

Дата публікації: 27.02.2007
Прочитано: 5338 раз



Додатково на дану тему
Єврейські святаЄврейські свята
Як святкують німціЯк святкують німці
Свята греківСвята греків
Польські святаПольські свята
Болгарські святаБолгарські свята
Свята молдаванСвята молдаван
Естонські традиціїЕстонські традиції
Католицькі святаКатолицькі свята
Свадебные обычаи разных народовСвадебные обычаи разных народов
Японське весілляЯпонське весілля
[ Назад | Початок | Наверх ]
Немає коментарів. Чому б Вам не залишити свій комертар?
Ви не можете відправити коментар анонімно, будь ласка зареєструйтесь.
Останні статті
Halloween
10 ідей для ідеального Хеловіну
Подарунки на День Валентина за знаком зодіаку
Ідеї для валентинок та святкування дня свято...
Як День Святого Валентина відзначають у різни...
Де краще зустрічати Новий рік?
У чому зустрічати новий рік 2010
Тіло - це годинник
Як запобігти курортних пасток
Здорове чи дешеве: як правильно обирати дитяч...
Новини партнерів
Завантаження ...
Галерея
Картинка з галереї

Картинка з галереї

Картинка з галереї

Посміхніться

У психлікарні один пацієнт пропонує іншому:
- Давай втечемо? Я розробив план: коли стемніє, виходимо в двір, у мене буде ліхтарик. Я направлю промінь ліхтарика на верх огорожі, ти по променю заберешся на огорожу і зістрибнеш з другого боку.
- Ага, знайшов дурня! Коли я дістануся до середини променя, ти вимкнеш світло.

Реклама
Опитування
Скільки грошей Вам потрібно для щастя?

не в грошах щастя
мій фінансовий стан мене задовольняє
міліона доларів цілком вистачить
такої суми не існує



Результати
Інші опитування

Всього голосів: 347
Коментарів: 0
Головна |  Вверх
статистика  користувачів онлайн: 76 | користувачів сьогодні: 1097 | переглянуто сторінок сьогодні: 9162 | всього сторінок переглянуто: 106739556




Використання матеріалів цього сайту тільки за умови вказання прямого гіперпосилання на першоджерело та сайти, що виконали суттєві допрацювання матеріалів (переклад, доповнення довідковими даними, тощо).
Якщо першоджерело не вказано - важати першоджерелом і вказувати пряме гіперпосилання на сайт http://buket.ck.ua



© 2006-2008 студія GVM
рекламна підтримка: черкаська рекламна мережа

Генерація сторінки: 0.036 сек. і 19 запитів до бази даних за 0.032 сек.
Web site engine code is Copyright © 2006 by SLAED CMS. All rights reserved.