Букет
      
  Реєстрація або вхід Головна    
Букет
Головна
Новини
Статті
Опитування
Анекдоти
Галерея
Погода на тиждень
Свята на тиждень
Святковий довідник
Файли
Друзі та партнери
Звязок з нами
Рекомендуємо
Гумор

Він і вона в ліжку. Вона:
- Як ти думаєш, хто у нас народиться - хлопчик чи дівчинка? Він:
- А чоловік кого більше хоче?

Google рекомендує
Культура інших народів світу

Весільний обряд туркменів


 Здавна вступ туркменів у шлюб супроводжувався визначеним комплексом весільних звичаїв і обрядів. Чималу роль у цьому відігравав одяг, особливо жіночий. У сучасному міському побуті весільна обрядовість давно перетворилася з культового ритуалу на ритуал етикету, частину культурної традиції. Найбільше яскраво весільний цикл виявляється в сільській місцевості, однак навіть аксакали не пам'ятають усіх деталей цих обрядів.



Протягом довгої еволюції весілля всотало велику кількість компонентів різних обрядів. Одяг нареченої відрізняється від повсякденного не тільки якістю, але, насамперед, символікою. У минулому одяг, виконуючи економічні, естетичні й інші функції, в обрядах мав також магічне значення. Весільний костюм був тісно пов'язаний з магією, виконуючи різні функції, у тому числі оберегу й очищення.

Туркмени, як й інші народи, надають особливого значення часу здійснення тієї чи іншої дії весільного обряду: сватання, змова, хода за нареченою, вихід її з рідного дому, переведення у дім нареченого.

Народні свята за своєю природою оптимістичні. У весільному ритуалі велике значення мала хустка. На "гелін той" (весілля нареченої) жінки з усього села несуть весільні гостинці, солодощі у вузликах з хусток різних розмірів. А коли йдуть додому, їм повертають вузлики з подарунками, рівноцінними принесеним. Велика хустка служила одним з видів подарунка. Під час змагань чоловіків найбільш цінним призом вважається виграти хустку. Весільний кортеж (колись з верблюдів і коней, а нині з автомобілів) дівчата прикрашають різнобарвними хустками, які потім роздають водіям і супроводжуючим.

Хустка також важлива прикраса весільного ритуалу. Усі молоді жінки і дівчата приходять на весілля неодмінно в яскравих барвистих хустках. В одному місці їх тчуть самотужки, в іншому - використовують покупні, фабричні, у деяких родинах ткані хустки спеціально зберігаються для сімейного торжества. У недалекому минулому дорогою до селища майбутнього чоловіка весільний кортеж обдаровував кожного, хто йому зустрінеться, невеликими хустками або шматками матерії, "щоб знешкодити злі сили, які можуть зашкодити молодій родині".

У наші дні на весіллі гостям роздаровують маленькі шматки тканини, хустки "шапирдик", носовики. Гість, доторкнувшись ними до обличчя, вимовляє слова: "Бізеде худай етерсін". Ця хустка чи шматок тканини є знаком торжества і благополуччя.

Приносять подарунки також у будинок нареченого: хустки, відрізи тканини, килими, паласи, повстини, підстилки - "ат гулак".

Для крою і шиття весільного плаття обиралися визначені дні, що вважалися в мусульман удалими. Від цього залежало благополуччя нареченої. Плаття кроїли і шили в будинку нареченої з тканини, отриманої від нареченого. З цього приводу удома у майбутньої нареченої збиралися її близькі подруги. Кроїла це плаття шановна на селі жінка, багатодітна мати. А починала вона з благословення. Обрізки матеріалу забирали присутні при розкрої - на щастя.

Весільне плаття, при усій своїй надзвичайній консервативності, завжди відрізняється багатою орнаментацією і прикрасами. На древнє походження деяких з цих прикрас указують паралелі із середньовічними підвісками "апбаси". Їх пришивають на груди по обидва боки плаття у кілька рядів. Плаття стає парадним від сріблистого переливу лускатих бляшок-підвісок, що видають мелодійний передзвін при ходьбі, ніби відганяючи злих духів. Більшість підвісок служили не тільки прикрасами, але й мали визначене символічне значення, виконуючи роль оберегів, амулетів.

При "кайтарма" (повернення молодої дружини в будинок батька після медового місяця до повної виплати родиною молодого чоловіка калиму) влаштовували частування. У присутності свекрухи наречену вдягають в інше плаття - у халат червоного кольору у вузеньку подовжню смужку. У будинок чоловіка вона повертається у темно-зеленій накидці маслинового відтінку.

Було поширене повір'я, що наречена притягує до себе всяку погань, тому її треба оберігати всіма доступними способами. Прагнучи майже цілком сховати від стороннього погляду обличчя й фігуру, наречену закривали головною накидкою. Існувала велика кількість дій, амулетів, талісманів, що, як вважалося, мали охоронну силу. "Той, хто носить дагдан не спіткнеться, а спіткнеться - не впаде" - говорить приказка.

В усі види весільного одягу вшивали плетінки, шнурки з верблюжої вовни, зуб свині, срібні пластинки в бусинок з вічками тощо. "Дагдан" з дерева і трикутний мішечок з вугіллям і сіллю пришивали до сполучної пластинки "ара герби" між обманними рукавами ритуальної накидки.

Згідно з народними повір'ями, наречена в перші дні заміжжя не повинна ступати ногою там, де текла кров убитої тварини, проходити повз брудну воду і попіл, ходити під певним деревом. Не можна було брати наречену на похорон і поминки.

Один із найбільш цікавих і складних елементів у весільному церемоніалі - обряд зміни дівочого головного убору на жіночий. В одних груп туркменів він проводиться на другий день після весілля, в інших - на третій день, у деяких - через 15 днів, а в човдурів середньої Амудар'ї - після народження первістка.

Існувало багато варіантів зміни дівочої зачіски і головного убору. Чотири коси нареченої закладають за спину, знімають з голови маленьку хустку, котру встигає вхопити хлопчик чи дівчинка з гучної юрби. Свекруха повертає цю хустку нареченій за невеликий викуп - солодощі, печиво. Молода жінка зобов'язана зберігати цю хустку до заміжжя своєї дочки чи одруження сина (вона має подарувати його невістці).

Інший варіант: на халат нареченої накидають "вуздечки" зі сплетених мотузок. Наречений символічно тричі смикає їх, як би зриваючи дівочий головний убір, що символізує покірність молодої дружини в їхньому майбутньому спільному житті. Відразу накидають велику головну хустку, подаровану поважною багатодітною жінкою. Тут подвоєну силу несе білий колір, що має очисний характер і дарує щастя й довголіття. Головний убір стає символом заміжжя жінки, початку жіночої долі.

Щоправда у наш час багато з цих обрядів дотримуються просто як прийнятий етикет. Сучасний весільний костюм являє собою трансформацію певних глибоко архаїчних, але в старовину реально функціонуючих явищ обрядового життя туркменського народу.

Світлана Мельничук

http://svit.ukrinform.com

Дата публікації: 18.02.2007
Прочитано: 6887 раз



Додатково на дану тему
Єврейські святаЄврейські свята
Як святкують німціЯк святкують німці
Свята греківСвята греків
Польські святаПольські свята
Болгарські святаБолгарські свята
Свята молдаванСвята молдаван
Естонські традиціїЕстонські традиції
Католицькі святаКатолицькі свята
Свадебные обычаи разных народовСвадебные обычаи разных народов
Японське весілляЯпонське весілля
[ Назад | Початок | Наверх ]
Немає коментарів. Чому б Вам не залишити свій комертар?
Ви не можете відправити коментар анонімно, будь ласка зареєструйтесь.
Останні статті
Halloween
10 ідей для ідеального Хеловіну
Подарунки на День Валентина за знаком зодіаку
Ідеї для валентинок та святкування дня свято...
Як День Святого Валентина відзначають у різни...
Де краще зустрічати Новий рік?
У чому зустрічати новий рік 2010
Тіло - це годинник
Як запобігти курортних пасток
Здорове чи дешеве: як правильно обирати дитяч...
Новини партнерів
Завантаження ...
Галерея
Картинка з галереї

Картинка з галереї

Картинка з галереї

Посміхніться

У приймальні відвідувач веде розмову з секретаркою.
- А скільки ви тут отримуєте?
- 120.
- Переходьте працювати до мене. Я із задоволенням платитиму вам 150.
- Дякую. Із задоволенням я тут отримую 200.

Реклама
Опитування
Чи вмієте ви розповідати анекдоти?

Вмію
Не вмію
Люблю тільки слухати
Я їх не запам'ятовую
Не люблю анекдоти



Результати
Інші опитування

Всього голосів: 278
Коментарів: 0
Головна |  Вверх
статистика  користувачів онлайн: 129 | користувачів сьогодні: 1724 | переглянуто сторінок сьогодні: 8148 | всього сторінок переглянуто: 106436913




Використання матеріалів цього сайту тільки за умови вказання прямого гіперпосилання на першоджерело та сайти, що виконали суттєві допрацювання матеріалів (переклад, доповнення довідковими даними, тощо).
Якщо першоджерело не вказано - важати першоджерелом і вказувати пряме гіперпосилання на сайт http://buket.ck.ua



© 2006-2008 студія GVM
рекламна підтримка: черкаська рекламна мережа

Генерація сторінки: 0.046 сек. і 19 запитів до бази даних за 0.039 сек.
Web site engine code is Copyright © 2006 by SLAED CMS. All rights reserved.