Букет

Негучна дата
Дата: 15.05.2008
Тема: Різні новини


 15 травня виповнюється 75 років Правилам дорожнього руху. Але їх історія бере початок з глибини століть

Першими сучасними ПДР заведено вважати "Правила руху автомобільного і гужового транспорту по дорогах СРСР", які були затверджені 15 травня 1933 року також першим автомобільно-дорожнім наркомом країни Л. Серебряковим. Дата доволі умовна, адже окремі види правил існують відтоді, як у пішоходів з’явились "конкуренти". Відомо, що в Древньому Римі, де одним із засобів пересування були колісниці, на вулицях ввели односторонній рух. За дотриманням правил слідкували спеціально підготовані для цього люди – перші інспектори.

У XV ст. існували загальні правила користування поштовими трактами, що дозволяло швидко і без пригод долати величезні відстані перекладними.

Царський указ Петрівської епохи попереджав: "Ежели кто дерзнет резко и несмирно ездить, и плетьми кого бить и лошадьми давить, таким по состоянию вины их чинено будет жестокое наказание или смертная казнь".

Не потурала порушникам дорожніх правил й цариця Анна Іоанівна. Вона наказувала їздити кіньми "со всяким опасением и осторожностью, смирно", порушників же "бить кнутом и ссылать на каторгу".

Епоха автомобілізму внесла суттєві корективи до ПДР. У 1885 році німецькі винахідники Даймлер і Бенц успішно провели випробування перших екіпажів з бензиновими двигунами. В Російській імперії самохідні коляски почали підкорювати вулиці Москви, Петербурга і Києва. Градоначальники цих міст відразу ж обмежили швидкість пересування: спочатку до 12 верст на годину, а згодом – до 20 (близько 21 км/год).

У 1908 році "Московские ведомости" повідомили про нововведення: чинам поліції на деяких найбільш завантажених транспортом постах надаються білі палиці для регулювання руху. З їх допомогою постовим було простіше керувати шаленим (за мірками того часу) рухом. Пізніше палицю зробили смугастою, щоб вона була помітнішою.

Правила зразка 1933 року складалися з 17 розділів і більш як 80 параграфів. Цікаво, що практично всі розділи збереглися до сьогодні. Наприклад, положення "Про технічний стан транспортних засобів", "Про осіб, які мають посвідчення кваліфікаційної комісії на право пересування". Не втратив актуальності й пункт: "…особи, що перебувають у нетверезому стані, не допускаються до керування екіпажами".

Перші національні "Правила дорожнього руху" затверджені постановою Кабміну України 31 грудня 1994 року. Вони не були ідеальними, а тому зміни вносилися близько 10 разів. Нову редакцію Правил дорожнього руху розробили з ініціативи ДАІ МВС України працівники Науково-дослідного центру безпеки МВС України. За цими правилами України живе з 1 січня 2002 року. Хоча й вони виявилися не бездоганними. Про це свідчить перегляд системи штрафів, міри відповідальності за порушення автомобільного законодавства.

Архів

– Черкаська міщанка Вільгельміна Юліанівна Цейнтнерович у 1913 році звернулась до міської думи з проханням дозволити їй займатися пасажирськими перевезеннями на придбаних нею шести автомобілях. Це був прообраз сучасних таксомоторів. Вона також просила виділити конюшні 1-ої пожежної частини під гаражі (перехрестя нинішніх вулиць Кірова і Кавказької). Дума дала згоду, зобов’язавши автопані сплатити до місцевої скарбниці 15 рублів за кожне авто.

– У радянські часи перший автобус у Черкасах з’явився 1928 року. Він був виготовлений за кресленнями першого директора машинобудівного заводу Івана Грессе і вийшов на маршрут "Центр – Соснівка" з воріт цього підприємства. Невдовзі на головній магістралі міста з’явився й другий автобус.

– Нові автобусні маршрути "Центр – Рафзавод", "Черкаси – Чигирин", "Черкаси – Мошни" були відкриті у 1934 році. Усього в Черкаському районі автотранспортні послуги надавали шість автобусів, що мали 88 пасажирських місць.

http://pres-centr.ck.ua



Це стаття опублікована на сайті: https://buket.ck.ua
Посилання на цю статтю: https://buket.ck.ua/index.php?name=News&op=article&sid=500